Varför tömmer ni inte brevlÄdan?

Det var överfulla brevlÄdor i jultid. PÄ Norrbölegatan blev en inte tömd pÄ en hel vecka.

En postlÄda pÄ Norrbölegatan blev inte tömt pÄ en hel vecka enligt insÀndarskribenten,

En postlÄda pÄ Norrbölegatan blev inte tömt pÄ en hel vecka enligt insÀndarskribenten,

Foto: Erik MÄrtensson/TT

InsÀndare2022-01-12 07:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Tisdag den 21/12 postar jag tre stycken pappersfakturor i postlĂ„dan pĂ„ Norrbölegatan 42. Noterar dĂ„ att den var proppfull. TĂ€nkte dĂ„ att det kan bero pĂ„ mycket julpost. PĂ„ lĂ„dan stĂ„r det att den töms mĂ„ndag till fredag klockan 09.00, sĂ„ dĂ„ borde den vara tom nĂ€sta dag. Men icke. 

Postar ytterligare tre fakturor onsdag kvĂ€ll 22/12. Fortfarande riktigt proppfull postlĂ„da. Upp till taket, Ringer dĂ„ torsdag morgon till postĂ„keriets 0771-nummer och pĂ„pekar detta. FĂ„r besked att detta ska Ă„tgĂ€rdas under dagen. Döm om min förvĂ„ning nĂ€r jag far förbi pĂ„ juldagen och kollar lĂ„dan; ej tömd. MĂ„ndag morgon 27/12 fortfarande ej tömd. Ringer direkt postĂ„keriet som sĂ€ger att de ska fixa tömning. 

Bad att fÄ bli uppringd för att fÄ en förklaring. DÄ detta ej hÀnde föranleder det mig att skriva denna insÀndare. Hur kan Postnord missa tömning av en postlÄda under en hel vecka!? Vilka eventuellt andra postlÄdor slarvas det med? Att man kan glömma en dag Àr vÀl mÀnskligt, men det hÀr tar priset.
Olle Johansson

Svar direkt

Tack för dina synpunkter. Det hÀr var en trÄkig nyhet, jag har redan varit i kontakt med det lokala brevbÀrarkontoret för att höra mer vad som kan ha hÀnt. Jag hÄller helt med insÀndarskribenten att en hel vecka Àr för lÄng tid att missa en lÄda.

Vi har normalt bra rutiner för vÄra brevlÄdetömningar. Vad vi kan se i vÄra system Àr att lÄdan inte tömdes de datum som anges i insÀndaren. SjÀlvklart borde vi ha upptÀckt felet sjÀlva och tidigare. Orsaken Àr en hög sjukfrÄnvaro och hög arbetsbelastning. FÀrre medarbetare har fÄtt tÀcka upp för sina sjuka kollegor och det har tyvÀrr blivit en miss i kommunikationen kring den hÀr lÄdan.

Jag kan bara beklaga detta och kan försÀkra att vi kommer att göra allt vi kan för att den inte ska upprepas. VÄrt uppdrag Àr att tömma lÄdorna dagligen och det har vi alltid fokus pÄ.

Johan Mossberg, omrÄdeschef VÀsterbotten