Tisdag den 21/12 postar jag tre stycken pappersfakturor i postlÄdan pÄ Norrbölegatan 42. Noterar dÄ att den var proppfull. TÀnkte dÄ att det kan bero pÄ mycket julpost. PÄ lÄdan stÄr det att den töms mÄndag till fredag klockan 09.00, sÄ dÄ borde den vara tom nÀsta dag. Men icke.
Postar ytterligare tre fakturor onsdag kvÀll 22/12. Fortfarande riktigt proppfull postlÄda. Upp till taket, Ringer dÄ torsdag morgon till postÄkeriets 0771-nummer och pÄpekar detta. FÄr besked att detta ska ÄtgÀrdas under dagen. Döm om min förvÄning nÀr jag far förbi pÄ juldagen och kollar lÄdan; ej tömd. MÄndag morgon 27/12 fortfarande ej tömd. Ringer direkt postÄkeriet som sÀger att de ska fixa tömning.
Bad att fÄ bli uppringd för att fÄ en förklaring. DÄ detta ej hÀnde föranleder det mig att skriva denna insÀndare. Hur kan Postnord missa tömning av en postlÄda under en hel vecka!? Vilka eventuellt andra postlÄdor slarvas det med? Att man kan glömma en dag Àr vÀl mÀnskligt, men det hÀr tar priset.
Olle Johansson
Svar direkt
Tack för dina synpunkter. Det hÀr var en trÄkig nyhet, jag har redan varit i kontakt med det lokala brevbÀrarkontoret för att höra mer vad som kan ha hÀnt. Jag hÄller helt med insÀndarskribenten att en hel vecka Àr för lÄng tid att missa en lÄda.
Vi har normalt bra rutiner för vÄra brevlÄdetömningar. Vad vi kan se i vÄra system Àr att lÄdan inte tömdes de datum som anges i insÀndaren. SjÀlvklart borde vi ha upptÀckt felet sjÀlva och tidigare. Orsaken Àr en hög sjukfrÄnvaro och hög arbetsbelastning. FÀrre medarbetare har fÄtt tÀcka upp för sina sjuka kollegor och det har tyvÀrr blivit en miss i kommunikationen kring den hÀr lÄdan.
Jag kan bara beklaga detta och kan försÀkra att vi kommer att göra allt vi kan för att den inte ska upprepas. VÄrt uppdrag Àr att tömma lÄdorna dagligen och det har vi alltid fokus pÄ.
Johan Mossberg, omrÄdeschef VÀsterbotten