I vÄrt fina samhÀlle MalÄ, har vi dels kvartersgator och vÀgar, men Àven gÄng-och cykelvÀgar. Dock har vi inget sammanhÀngande gÄng- och cykelvÀgsnÀt. SÄ för att gÄ frÄn ett bostadskvarter till ett annat, eller till centrum, sÄ fÄr man alltid gÄ bÄde pÄ gatan och pÄ gÄngvÀgen.
Gatorna plogas inte sÄ ofta och sandas nÀstan aldrig. Och nÀr dessa sandas sÄ sandar man mitt pÄ gatan. Inte pÄ sidan dÀr man ska gÄ. GÄngvÀgarna dÀremot, plogas vÀldigt noga och sandas sÄ fort det blir en tendens till mildvÀder. Detta innebÀr att nÀr man ska ta sig till fots, vilket man ju ska idag nÀr vi ska spara pÄ miljön, sÄ mÄste man ha spark eller broddar vid fÀrd pÄ gatan.
NÀr man sÄ kommer till gÄngvÀgsstumpen mellan gatorna, den Àr oftast mellan 50 till 100 m lÄng, sÄ Àr det sandat vÀldigt ordentligt. DÄ fÄr man bÀra eller lÀmna sparken. Vid gÄngvÀgens Ànde Àr det lika halkigt igen, sÄ dÀr skulle man behöva sparken.
Jag har försökt att frÄga varför inte gator och gÄngvÀgar sköts pÄ samma sÀtt, men jag fÄr inga svar, ingen verkar veta, och jag hittar inte riktigt logiken. Spark Àr för övrigt ett utmÀrkt fÀrdmedel i en by som MalÄ. Med den kan forsla hem mycket frÄn Ica och Coop utan att belasta miljön. Den Àr dessutom oberoende av brÀnslepriserna.
Men det skulle vara intressant att veta hur bestÀllaren av gatu- och gÄngvÀgsskötseln tÀnker. För jag hoppas att det finns en tanke bakom. Det kan ju inte vara meningen att vi ska anvÀnda bilen för Àrenden inom samhÀllet, om vi har tid och ork att gÄ eller ta sparken?
Medborgare
Svar direkt
Hej!
Sandningen i MalÄ samhÀlle styrs utifrÄn den upphandling som Àr gjord och utformad enligt kriterier.
Kriterie 1: extrem halka, synbart/kÀnnbart, vattenhalka och underkylt regn. Vid dessa tillfÀllen sandas alla gator och vÀgar samt gÄng/cykelvÀgar.
Kriterie 2: stor risk för halka. GÄng och cykelvÀgar sandas plus anslutande gator och vÀgar mot gÄng och cykelvÀgar, dock inte över hela vÀgbanan. Beroende vilket strÄk man vÀljer att gÄ sÄ kan det innebÀra att man kommer till gator/partier som inte Àr sandade.
TillvÀgagÄngssÀttet idag tar hÀnsyn till miljöpÄverkan och kostnad.
MalÄ kommun ser Äterkommande över hur och om rutter som sandas ska bibehÄllas eller Àndras för att vi ska ha en sÄ halkfri miljö som verksamheten tillÄter.
Per Bertilsson, verksamhetsansvarig gator och vÀgar, MalÄ kommun