När kommunen införde nya sopsystem med sorteringskärl kände jag mig faktiskt positiv. Det kändes som ett steg i rätt riktning för miljön. Vi alla vet hur hemska återvinningsstationerna ser ut. Men nu börjar jag undra om systemet faktiskt var genomtänkt.
Som småbarnsförälder med blöjbarn och husdjur fylls restavfallsfacket på bara en vecka. Jag kontaktade kundtjänst direkt och fick rådet att beställa ett extra kärl samt en extra hämtning och att detta skulle levereras inom 5 arbetsdagar. Så jag lade beställningen - för två veckor sedan. Än har inget kärl dykt upp. Ingen extra hämtning heller.
Och mitt i allt detta får vi veta av en granne att sopbilen plötsligt varit här en vecka då hämtning inte skulle ske, utan att någon boende informerats. Inget mail. Inget SMS. Ingen lapp i brevlådan om att tid för sophämtning ändrats. Kärlen stod alltså fulla på tomten, medan sopbilen körde vidare.
Två veckor senare står vi fortfarande med överfulla tunnor. Så min fråga till kommunen är: Var ska vi lägga våra sopor när ni inte hämtar dem? Det här är inte hållbart. Varken för invånare och för miljön. Kommunen måste ta ansvar och säkerställa att både information och service fungerar.
Rik på restavfall
Svar direkt:
Vi kan inte annat än att be om ursäkt. Du ska naturligtvis inte behöva drabbas så här. Det är en stor omställning med det nya systemet, inte bara för invånaren utan även för verksamheten. Det är omöjligt att veta om allt ska fungera enligt plan när man kör igång utan vissa saker behöver justeras allt eftersom.
Det är en inkörningsperiod som vi nu hoppas ska vara över. Bland annat har rutter för hämtning behövt ändras då vi var lite för optimistiska i första läget. Så jag hoppas att den positiva känslan du hade i början ska komma tillbaka och att ni fått hämtning nu samt det extra kärl ni beställt. För det är ett bra system när all intrimning fungerar. Om ni fortsatt har strul så kan du kontakta kundtjänst igen så det får redas ut. Då det här är en insändare har vi inte din adress och kan kolla upp det innan vi svarar. Så ursäkta än en gång.
Agneta Lantto-Forsgren Verksamhetschef Avfall Skellefteå kommun