Det är beklagligt att läsa SD:s debattartikel i Norran 30/5. Man slår sig för bröstet över att ha sänkt dieselpriset med 11 kronor med hjälp av sänkt drivmedelsskatt och minskad reduktionsplikt. I samma veva rapporterar Naturvårdsverket att Sveriges utsläpp av växthusgaser ökade med 5,8% under 2024 och att den huvudsakliga orsaken är ökade utsläpp från transportsektorn. 5,8 % är en hög siffra särskild om man beaktar att Sverige behöver minska utsläppen med 7-10% årligen för att vara i nivå med Parisavtalet.
I vanlig ordning ställer SD olika väljargrupper mot varandra. Detta parti arbetar ständigt med att skapa splittring och polarisera. Man utger sig för att vara landsbygdens och de fattigas försvarare men i själva verket stödjer man en politik som sänker skatter för de mest välbeställda. ”Vi sätter svenska hushålls ekonomi före storstadselitens gröna drömmar” skriver de. Hur kommer det sig då att man säger nej till ett rättvist reseavdrag och i stället bevarar ett system som ger de största avdragen till storstadsbilister. Det var vad som hände när man gick med M, KD och L i regeringssamarbete.
Alla vi med krisinsikt vet att de fossila bränslena måste minska snabbt. Det är faktiskt vår enda chans att undvika en katastrof framemot år 2100. Men det betyder inte att bilister på landsbygden ska betala mer än andra. De kan enkelt kompenseras med bidrag eller skatteavdrag för att inte drabbas mer än andra. Höga drivmedelspriser och ett rättvist reseavdrag kommer att både minska förbrukning och verka ekonomiskt utjämnande. SD vill framstå som landsbygdens rättvisa försvarare och samtidigt dölja hur man bakom kulisserna gör upp med den ekonomiska eliten till höger. Konstigt att inte alla genomskådar detta.