Vi lever nu i en annorlunda situation, en situation som vi inte är vana vid. Jag hoppas verkligen att när läget återgår till det mer normala så kommer det en rad förbättringsåtgärder att göras.
Personalen inom äldrevården har en svår arbetssituation där arbetsuppgifterna ska utföras även om magsjuka eller om Covid-19 sprids. Men är det verkligen rimligt att hemtjänstchefen ringer till anhöriga och bönar och ber om att anhöriga ska ta över hemtjänstensuppgifter när en äldre person som har hemtjänst testas för Covid-19, tills provsvaren har kommit? Anledningen till det var att inte utsätta hemtjänstens personal för ”onödig smitta” och dessutom var det ont om skyddsutrustning.
Jaha, men vi anhöriga då? Har vi skyddsutrustning som både skyddar oss och vår anhörige? Nej det har vi inte.
Jag drar redan ett tungt lass och vad händer den dagen jag inte längre orkar? Att be mig ta hand om allt runt om min anhörige i väntan på provsvaren med inställningen ”är det positivt så får vi se” lägger ett extra tungt ansvar på mig. Jag ska inte bara ta hand om min förälder, jag ska ta hand om min sjuka förälder.
Och vad händer om jag blir smittad, vem tar då hand om allt det jag i vanliga fall hjälper min förälder med? Och vem hjälper mig?
Det är nog jobbigt att försöka få en fungerande vardag när jag även nu ska handla och utföra alla ärenden åt min förälder. Samt att jag ska sköta kontakten med biståndshandläggare, hemtjänst, hemsjukvård och samtidigt försöka ha så lite social kontakt som möjligt så att jag inte tar med mig smittan till min förälder. Att då utöver oron även få ta över hemtjänstensuppgifter, innebär att hemtjänstchefens sparsamhet med skyddsutrustning gått för långt.
Trött anhörig
Svar direkt
Läget vi alla befinner oss i är verkligen extremt och vi behöver finna sätt att hantera alla nya utmaningar vi möts av på grund av Covid-19.
Vår målsättning inom hemtjänsten är att alltid planera vården och omvårdnaden för den enskilde tillsammans med anhörig, för att vårtagaren ska känna sig så trygg och för att det ska bli så bra som möjligt. Jag beklagar att kommunikationen mellan dig och hemtjänsten i detta fall inte fungerat på ett bra sätt.
För att vi ska kunna klara ut alla missförstånd ber jag dig att kontakta mig som är verksamhetschef för hemtjänsten i Byske, via vår kundtjänst.
Sonny Bergmark, verksamhetschef, Vård och omsorg