Kågedalen lär oss – fler chefer gör förskolan sämre

Det ska bli fler chefer inom förskolan i Skellefteå kommun. Insändarskribenten anser att det istället behövs mer personal.
Kerstin Steinvall från Skellefteå kommuns förskoleavdelning svarar på kritiken.

Insändarskibenten efterlyser mer personal, inte fler chefer till förskolan. Arkivbild.

Insändarskibenten efterlyser mer personal, inte fler chefer till förskolan. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2025-08-09 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrans rapportering (norran.se 250709) om att kommunen anställer fler chefer – denna gång i förskolan – upprör. Besparingskraven som drabbat hela skolväsendet hårt har lett till ökad arbetsbelastning för personal, minskat stöd för barn och unga och i vissa förskolor får barnen endast ett ritpapper per dag. 

Det anses ohållbart att en chef ska ha fler än 25 anställda, men rimligt att en förskolepedagog ska vara ensam vid stängning med 10 barn, att en grundskolelärare ska ha 30 elever i klassrummet utan möjlighet till stödpersonal och att en gymnasielärare ska ha 192 elever att undervisa och stötta. Det sticker i ögonen.

Minskad arbetsbelastning för cheferna ska leda till färre sjukskrivningar och uppsägningar bland personalen. Rimligheten i detta kan ifrågasättas, men än värre är att chefernas ledarskap inte sällan är en direkt orsak till just sjukfrånvaro och personalomsättning. Du behöver inte leta länge bland kommunens anställda innan detta blir tydligt.

Inte minst i Kågedalen, där ansvarig rektor lovar bättre arbetsmiljö med fler chefer, har vårdnadshavare under det gångna läsåret sett hur fantastiska förskolor havererat under ny ledning. Pedagoger har flyttats runt likt schackpjäser och kompetent personal har lämnat. Föräldrar förväntas lämna sina barn till helt okända vuxna. Kravet på 14 dagars inskolning finns för att barn ska ges möjlighet till trygg anknytning, men plötsligt tycks det gå bra att utan vidare plocka bort dessa trygga pedagoger från barnen.

Till grund för beslutet om fler rektorer ligger en enkät som besvarats av – cheferna själva. Vad medarbetarna anser är sällan av intresse. Undra vad förskolepersonalen skulle ha svarat i en liknande enkät? Skulle barnen och arbetsmiljön gynnas av fler pedagoger närmast barnen? Frågan kommer givetvis aldrig att ställas, men vad svaret hade varit vet vi alla.

Barn och pedagoger förtjänar bättre

Svar direkt:

Jag förstår att artikeln i Norran kan ge upphov till frågor och en oro för att det ska bli besparingar i förskolan. Därför vill jag först klargöra att vi inte sparar in på resurser närmast barn och pedagoger. Vi arbetar ständigt med att förbättra förutsättningarna för alla medarbetare och barn på kommunens 78 förskolor.

Kerstin Steinvall, avdelningschef förskola vid Skellefteå kommun.
Kerstin Steinvall, avdelningschef förskola vid Skellefteå kommun.

Frågan om att öka antalet chefer är mångbottnad. En grundförutsättning för en stabil verksamhet är närvarande, trygga ledare som bygger relation med medarbetarna. Och det är syftet med förslaget: Att de chefer som idag har ansvar för allt för stora medarbetargrupper ska få bättre förutsättningar att göra ett bra jobb.

Forskning visar att för stora personalgrupper ofta medför negativa konsekvenser för chefens och medarbetarnas arbetsmiljö och prestation. Och vi kan se ett tydligt samband att medarbetare inom stora medarbetargrupper har högre sjukfrånvaro och högre personalomsättning.

Det är främst inom för- och grundskola samt vård och omsorg som dessa stora personalgrupper finns, det vill säga i de stora och kvinnodominerade verksamheterna. Att få in fler verksamhetsnära chefer här ger ett närmare stöd till verksamheten och enskilda medarbetare.

Förutsättningarna för ett närvarande ledarskap, och att kunna bemanna med de kompetenser som det statliga uppdraget kräver, ser olika ut i våra förskoleområden. En speciell utmaning som vi har i Skellefteå kommun är den stora geografiska ytan. Av de 78 förskolorna är 56 en- och tvåavdelningsförskolor - ofta utspridda över långa avstånd. Att få in fler verksamhetsnära chefer är ett sätt att öka möjligheterna för barnens rättigheter till likvärdig kvalitet.

Kerstin Steinvall, avdelningschef förskola, Skellefteå kommun