Hur grönt Àr egentligen det gröna?

Den gröna elbilen. TyvĂ€rr inriktas hela fokuset pĂ„ ”utslĂ€ppet frĂ„n avgasröret” och inte överblicken frĂ„n rĂ„varor, produktion, transporter och dom nödvĂ€ndig laddningsutrustningar till hela den kedjan för elbilens möjlighet att fungera.

Det Àr inte sÄ enkelt att bara montera en elbilsladdare vid huset och bli grön, anser skribenten.

Det Àr inte sÄ enkelt att bara montera en elbilsladdare vid huset och bli grön, anser skribenten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

InsÀndare2021-12-04 08:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Att inte förglömma alla vindsnurror som med all tillverkningsmaterial, skövling av mark och natur blir den tveksam till att vara ”grön”.

RÄmaterial/mineral som ingÄr i batteritillverkning finns i Sverige men bryts för nÀrvarande inte i Sverige, dÀremot undanröjs de flesta hinder om det gÀller mark för vindsnurror.

Mineraler som idag bryts finns till stor del i Afrika och utvinns med tveksamma metoder för arbetsförhÄllanden. Transporter inte att förglömma, sedan Àr tillverkningen av batterier vÀldigt energikrÀvande. Blir vÀldigt enkelt att enbart titta pÄ detta sista utslÀpp och sÀga att man har en grön bil.

Elbilar har ocksĂ„ vissa begrĂ€nsningar i nuvarande design. Dragkrok som Ă€r en standard i norra Sverige, bland elbilar Ă€r det vanligaste alternativet att dragkrok inte fĂ„r monteras. Detta utifrĂ„n att motorerna lĂ€tt kan överbelastas. De som vill dra tyngre med sin elbil behöver vĂ€lja nĂ„gon av de större, och dyrare, modellerna. 

MĂ„nga som bor i eget hus har 1–2 bilar och har du mindre Ă€n 25A i huvudsĂ€kring och vĂ€ljer en ladd box med upp till 11 kW effekt eller dubbla ladduttag sĂ„ finns risken att laddboxen överbelastar husets huvudsĂ€kring. Uppgradering medför förmodligen att kablar ocksĂ„ mĂ„ste uppgraderas till en grövre dimension, allt detta kostar en slant plus högre grundavgift.

Nuvarande kommunikation Àr att el-bilen Àr billigare i drift Àn diesel-/bensinbil, dock har man rÀknat med en lÄng livslÀngd för elbilen och generell kW per körd mil. Har inte Àn sett en objektiv helhetsbild pÄ alla kostnader inblandade i en elbils riktiga livslÀngd dÀr frÀmst batteriet livslÀngd Àr styrande.

Konstigt att inga alternativa lösningsvarianter kan vara aktuella, som exempelvis vĂ€tgasbil eller nĂ„got annat. Det Ă€r vĂ€ldigt farligt att bara köra pĂ„ en lösning. 

SamhÀllet Àr vÀldigt beroende av el och i den fortsatta inriktningen mot vindsnurror blir vÄr utsatthet större.
Kalifornien, USA, har drivit sin elförsörjning mot solceller och vindsnurror och avveckling av sin kĂ€rnkraft, nu har man haft kraftiga störningar i sin eldistribution med följd att mĂ„nga skaffar ett mobilt el-verk drivet med fossilt brĂ€nsle hemma. 

TyvÀrr visar historien att mÄnga politiska projekt drivs som en pendel tills det tar stopp, dÄ först inser man att det enkelspÄriga inte var den bÀsta lösningen.

MÄngfaldsfan