”Hej och välkommen, vad kan jag hjälpa dig med?”

Skribenten föredrar en mänsklig röst i örat när han ringer.

Skribenten föredrar en mänsklig röst i örat när han ringer.

Foto: FREDRIK PERSSON

Insändare2022-10-02 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nya tider ger nya uppfinningar en del bra en del inte. När man ringer till någon man känner möts man av en vänlig röst, vilket känns trevligt och välkomnande. När man är sjuk och ringer till en vårdinrättning får man genomgå en process som får en att känna sig sämre.

Så här kan det låta: om det gäller…, slå 1, om det gäller …, slå 2, och så vidare. Uppräkningarna går snabbt ,och man blir alltmer stressad. Det skulle bli så helt annorlunda och bättre om man anställde ett större antal telefonister som kunde bemöta den som ringer, och med en vänlig och "levande" röst, hjälpsamt lotsa den ringande vidare till rätt ställe. 

Skulle det kosta mycket pengar att göra en sån satsning? I det stora hela: knappast. Tänk så här: kanske människor skulle tillfriskna snabbare om dom slapp spela orgel på mobiltelefonen.

VA