Har LÀnstrafiken för snÀva marginaler i tidtabellen?

En frontalkrock med en LĂ€nstrafikbuss mellan BureĂ„ och ÅnĂ€set Ă€r bara en tidsfrĂ„ga.

Skribenten funderar bland annat över LÀnstrafikens marginaler och fÄr svar direkt. (Arkivbild)

Skribenten funderar bland annat över LÀnstrafikens marginaler och fÄr svar direkt. (Arkivbild)

Foto: Norran

InsÀndare2023-11-28 05:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Efter bussolycka i Yttervik Ă€r det hög tid att se över hur bussarna framförs pĂ„ strĂ€ckan söder om SkellefteĂ„, framförallt pĂ„ E4-strĂ€ckningen mellan BureĂ„ och ÅnĂ€set med hastighetsgrĂ€ns pĂ„ 80 km/h och mötande trafik. Till att börja med Ă€r det snarare regel Ă€n undantag att busschauffören ligger pĂ„ 100 km/h, insaktandes till 80 km/h vid varje fartkamera.

För egen del hade detta varit acceptabelt om det inte ocksÄ vore för att en del busschaufförer genomför riskabla och ibland fullkomligt livsfarliga omkörningar för att hÄlla det egenuppsatta mÄlet pÄ 100 km/h. Jag har suttit med nÀr bussen absolut skulle om en lastbil som körde 80 km/h. Efter det andra misslyckade omkörningsförsöket, varav det första nÀstan resulterade i krock, var flera passagerare skÀrrade och ropade i förskrÀckelse Ät chauffören att avbryta sitt tredje omkörningsförsök.

Ett flertal andra gÄnger har bussen kört om bÄde lastbilar och köer av personbilar pÄ rakstrÀckor som Àr för korta för att dessa lÄngsamma omkörningar ska kunna genomföras (senast idag den sjÀtte november). Dessa andra gÄnger har det gÄtt bra men endast för att det inte dykt upp nÄgon bil eller lastbil som tvingat bussen tillbaka in i det högra körfÀltet. Risken för frontalkollision existerar dessutom ifall flyktvÀgen tillbaka skulle vara avstÀngd av en lastbil eller en kö av personbilar. Och med busschaufförer som till varje pris ska köra 100 km/h pÄ 80-vÀg Àr det utfallet tyvÀrr bara en tidsfrÄga.

LĂ€nstrafiken i VĂ€sterbotten bör se över detta. Är det sĂ„ att tidtabellerna lĂ€mnar alldeles för smĂ„ marginaler Ă€r det vĂ€l bara att lĂ€mna större utrymme i dessa marginaler sĂ„ att bussen kan framföras enligt den angivna hastighetsgrĂ€nsen och slipper genomföra livsfarliga omkörningar.

Busspendlare SkellefteÄ-LövÄnger

Svar direkt

För LÀnstrafiken i VÀsterbotten kommer sÀkerheten alltid i första rummet. Det Àr en skrÀmmande bild som du beskriver och absolut inget som kollektivtrafiken i lÀnet ska förknippas med.

Vi anser inte att tidtabellerna har för smĂ„ marginaler och för löpande dialog om anpassningar med de trafikföretag som utför trafiken. En chaufför som anser att tidtabellen Ă€r för snĂ€v, ska prata med sin trafikledning sĂ„ att synpunkten kan framföras till oss. 

Chaufförerna Àr alla yrkesutbildade och ska ha eget omdöme att anpassa hastigheten efter vÀglag och andra yttre omstÀndigheter. Men om du ser eller upplever hÀndelser dÀr chaufförerna inte agerat pÄ ett trafiksÀkert sÀtt Àr jag tacksam om du rapporterar det till oss, sÄ att vi kan följa upp den specifika hÀndelsen.