Det går ju inte att få kontakt med hälsocentralen

Skribenten är kritisk till att det är svårt att komma i kontakt med Morö Backe hälsocentral.
Verksamhetschefen ger svar direkt.

Morö Backe Hälsocentral

Morö Backe Hälsocentral

Foto: Peter Krikortz

Insändare2025-06-24 22:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur kan telefontiderna vara fyllda för dagen när man ringer precis på minuten kl 08.00? Det går ju inte att komma i kontakt med er om man vill prata med tex sköterska.Skriver man på 1177 och ber om kontakt hos er tar det flera dagar innan ni hör av er. Ska man måsta byta hälsocentral? Akuten vill man ju helst inte fara till i onödan och de vill ju inte att man ska komma dit om det inte är absolut nödvändigt. Varför har det blivit så här? Hoppas på svar.

Vårdtagare

Svar direkt:

Hej, tack att du hör av dig och vi beklagar att du har problem komma i kontakt med oss. Det stämmer att vi just nu på Moröbacke hälsocentral har en låg telefontillgänglighet och att tiderna för att bli uppringd fort tar slut. Detta är något vi jobbar löpande med och anledningarna till den låga tillgängligheten är en kombination av personalbrist, ett nytt journalsystem och många listade patienter. Från och med augusti kommer vi ha full bemanning vad gäller sjuksköterskor på hälsocentralen. Via 1177 direkt Västerbotten kan du chatta med en sjuksköterska alla veckans dagar som kan stötta i att boka en tid, det går också ringa 1177 för rådgivning och även logga in på Moröbackes e-tjänster. 

Ejja Häman Aktell, verksamhetschef på Moröbacke hälsocentral