Brofrågan saboterades politiskt – nu betalar vi för det

Insändarskribenten Jan Sundström vill komplettera historien om den dyra Karlgårdsbron genom att kritisera Skellefteås politiska opposition. 
Han riktar även kritik mot Norrans politiska redaktör, Andreas Westerberg, som var kommunpolitiker när broomröstningen ägde rum. Westerberg svarar direkt.

Karlgårdsbron väntas stå klar hösten 2027. Den är då fem år försenad.

Karlgårdsbron väntas stå klar hösten 2027. Den är då fem år försenad.

Foto: Skellefteå kommun

Insändare2025-08-09 22:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Återigen har brofrågan i Skellefteå blivit aktuell, senast genom en ledare i Norran av Andreas Westerberg utifrån att två broar samtidigt stängs för renovering (Norran.se 250801). Att en stad som är belägen på båda sidor av en älv behöver broar för transport och kommunikation är för många en självklarhet. 

För Skellefteås del skulle en bro i mer västlig riktning i förhållande till Viktoriabron, också kunna minska biltrafiken genom centrum i öst-västlig riktning.

Allianspartierna krävde i januari en haverikommission med anledning av Karlgårdsbrons fördyring. Jag tycker också att det vore intressant med en uppskattning av vilka ökade kostnader som förseningen av broprojektet inneburit ända sedan planeringsstarten, det vill säga även från den tid då allianspartierna aktivt motarbetade tanken på en ny bro i samband med folkomröstningen 2014. I mitt tycke var detta motstånd baserat på oklara grunder och utan att man, vad jag kommer ihåg, kunde presentera något realistiskt alternativ. 

Westerberg som naturligtvis som ledarskribent kan och bör ha synpunkter på kommunal ekonomi, var tidigare politiskt aktiv och kan man förmoda på detta sätt medverkade till förseningen av brobygget. Om bygget hade kommit igång i det första skedet, hade antagligen en bro varit på plats sedan en tid tillbaka och möjligen hade detta utförts av en mer seriös entreprenör än den som senare anlitades.

Jan Sundström

Svar direkt:

I ett samhälle som styrs enväldigt kommer maktens kvinnor och män kunna driva igenom sina idéer utan störande opposition eller andra demokratiska hinder. Det är tur att vi inte har det så i Sverige. Här måste politiker vinna majoritet för sina förslag och i vissa fall kan medborgare samla underskrifter för att en folkomröstning måste ske.

Andreas Westerberg är Norrans politiska redaktör.
Andreas Westerberg är Norrans politiska redaktör.

Vid folkomröstningen om centrumbron 2014 var jag aktiv i dåvarande Folkpartiet. Vi tog ställning för nej-sidan och förespråkade istället att kommunen skulle bygga den planerade E4-bron vid Hedensbyn. Vi förlorade så småningom den striden och kommunfullmäktige har fattat ett giltigt majoritetsbeslut att bygga Karlgårdsbron. Det där var en het strid, men jag lämnade den bakom mig när jag slutade som politiker 2018.

Nu är det viktigt att Karlgårdsbron byggs så att trafiken i Skellefteå kan fungera. Det är mycket illa att projektet drar ut på tiden och att kostnaderna har skenat. Brostängningarna i höst gör inte saken bättre. Ytterst är det S & V som styr kommunen och som bär ansvaret för att detta inte har fungerat bättre.

Andreas Westerberg, Politisk redaktör, Norran