Det lackar mot jul och dÀrmed blir snart regeringens samordnare för den nya industrialisteringen och samhÀllsomvandlingen i norra Sverige, Peter Larsson, arbetslös. Hans uppdrag gÄr ut 30 november. Inte mycket till julklapp kan tyckas, men faktum Àr att Larsson Àr den som kommer lindrigast undan om han inte fÄr fortsÀtta.
Nog Àr det sÄ att den rödgröna regeringen, sÀrskilt under statsminister Stefan Löfven (S), hade vÀldigt lÀtt för att tillsÀtta nationella samordnare och liknande funktioner som ett sÀtt att visa handlingskraft pÄ omrÄden dÀr sÄdan egentligen saknades. Men det betyder inte att varje sÄdan funktion var meningslös.
TvÀrtom kan den spela en mycket viktig roll under vissa förutsÀttningar. Till att börja med behöver det röra ett komplext skeende. Det finns ingen anledning att tillsÀtta en nationell samordnare om exempelvis en vanlig, hederlig offentlig utredning skulle rÀcka. DÀrtill behöver det föreligga ett pÄtagligt nationellt intresse och röra en situation som Àr tÀmligen ny dÀr det saknas givna lösningar och som regeringen svÄrligen kan hantera pÄ annat vis.
Och nyindustrialiseringen i Norrbotten och VÀsterbotten uppfyller dessa kriterier. Det nationella intresset Àr nÀrmast uppenbart. Den gröna omstÀllningen, som i stort driver nyindustrialiseringen, Àr ett nationellt politiskt projekt och gÄr inte att uppnÄ utan det som nu sker hÀr uppe. Dessa gigantiska satsningar har dÀrtill potential att befÀsta Sveriges position som en nation i yttersta framkant av omstÀllningen och den spjutspetsteknik den krÀver samt sÀkra det svenska vÀlstÄndet för en god tid framöver.
Om satsningarna skulle gÄ om intet stÄr vi kvar med vÄra utslÀpp, ett taskigt rykte och gÄr miste om stora mÀngder arbetstillfÀllen varav en stor del Àr högkvalitativa. Det finns sÄledes goda incitament för hela landet att se till att detta gÄr att genomföra.
Det Ă€r ocksĂ„ ett stort och komplext skeende pĂ„ alla vis. Geografiskt handlar det om en utveckling centrerad till tvĂ„ lĂ€n som upptar nĂ€ra 30 procent av landets yta. Ăven om det Ă€r skeende som bestĂ„r av flera olika projekt med olika sakĂ€gare binds de samman av gemensamma utmaningar som gör att varken kommunerna eller regeringens vanliga utsĂ€nda, landshövdingarna, inte Ă€r lĂ€mpliga att sköta denna uppgift. Detta Ă€r mycket större Ă€n sĂ„.
En nationell samordnare kan inte bara ta till vara de mÄnga varierade sakÀgarnas uppfattningar, ta in underlag och bedöma vad som behöver göras. Den kan ocksÄ föra en tÀt dialog med regeringen om vad som behöver göras och i samarbete med regeringskansliet utarbeta faktiska förslag för att det ska kunna förverkligas.
Sanningen Àr att regeringen inte har sÀrskilt mÄnga andra sÀtt att hÄlla sig ajour med detta gigantiska projekt som saknar motstycke i modern tid. Det institutionella minnet saknar vedertagna lösningar för detta och de gamla paralleller som kan dras Àr sÄ gamla att de i stort saknar relevans dÄ samhÀllet har förÀndrats sÄ drastiskt under tiden.
Det finns ingen anledning att tro att regeringen vill nÄgot annat Àn att detta ska gÄ vÀgen. Det skulle gynna den och resten av landet minst lika mycket som oss hÀr uppe. Men det kommer inte att ske av sig sjÀlvt och det bÀsta verktyg som stÄr till buds Àr nog den roll som redan har tagits fram. Den förefaller hur som helst vara bra nog.
Och Peter Larsson har gjort ett bra jobb hittills. En lÀmplig julklapp vore att ge honom ett förlÀngt uppdrag. Allra mest för regeringens egen skull.