Som anställd på försäljningsorganisationen i ett privatägt företag så finns naturligtvis fallgropar, det råder det ingen tvekan om. Och diskussionen blir ju extra intressant eftersom vi riskerar att vara de som korrumperar. Och var går egentligen gränsen mellan att skapa relationer med kunder och faktiskt utsätta samma kunder för en muta? Är en affärslunch en korrupt handling? Bullar till kaffet hos den anställda personal hos kunden som i slutänden använder våra produkter? Hur långt får man egentligen gå innan man lämnar en moralisk gråzon och landar i ett lagbrott?
För att en gåva ska utgöra en ”otillbörlig förmån” enligt mutbrottsbestämmelserna så måste gåvan vara så attraktiv att den kan antas ha en inneboende påverkanseffekt, att gåvan är menad att framkalla känslor av tacksamhet hos den som står som mottagare och att den som fått gåvan känner en skyldighet att återgälda förmånen. Institutet Mot Mutor talar om en rekommendation av en procent av ett prisbasbelopp, cirka 450 kr. Så en representationsmiddag på ett sportsligt event är ju långt över den ekonomiska rekommendation som Institutet Mot Mutor ger.
Av alla TEAMS möten vi haft i pandemins spår så kommer detta möte bli det allra livligaste. Den del av säljpersonalen som varje år arrangerar en gemensam golftävling för flera av våra stora kunder tappar luften först innan förvirringen övergår i en kakafoni av sällan skådat slag. Och de två planerade timmarna har snart dragit över tiden rejält. Men att diskussionen är viktig, det är vi alla överens om och nålen på den moraliska kompassen pekar verkligen inte åt samma håll inom vår säljorganisation. Korrupta handlingar har alltid skapat tidningsrubriker när det kommer till stat, kommun och region. De privata storbolagen har också grandiosa skrifter som beskriver hur man förväntas uppföra sig. Trots det tycks efterlevnaden ibland vara dålig.
Vår ledning kanske tänkte att två timmar skulle räcka, det gjorde det inte. Diskussionen hos oss är långt ifrån klar. Och det visar egentligen bara en sak, samtal om mutor och korruption är minst lika viktig på små och medelstora företag.