Mikael Karlsson: ”Vi måste göra våra röster hörda”

Få se nu, jag skulle vilja boka en tågbiljett och jag tänker mig att jag borde ha råd att göra den här resan en gång i kvartalet. Visst, visst gillar jag att köra bil och normalt gör jag de nästan 90 milen i en körning.

Krönikören skriver om infrastruktursatsningar i Norrland är lågt prioriterade

Krönikören skriver om infrastruktursatsningar i Norrland är lågt prioriterade

Foto: Helena Landstedt/TT

Krönika2021-01-27 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men åldern har börjat ta ut sin rätt och då är ju tåg är ju absolut ett alternativ. Så jag bokar en resa i januari, en i april, en i juli och sedan en i november när grabben fyller år.

Jag gissar att jag inte är helt ensam om att ha utflugna barn med barnbarn som bor söder om Dalälven. Jag torde inte heller vara helt själv med att de flesta gånger välja bilen för de hett eftertraktade besöken hos nära och kära som emigrerat söderut. Men Trafikverket, de tycks vara av en uppfattning om att bilen är mitt enda alternativ och dessutom på undermåligt underhållna vägar.

Förut har man bara kunnat läsa mellan raderna att infrastruktursatsningar i Norrland är lågt prioriterade. Men i det betänkande Trafikverket nu gett ut kring sina framtida budgetsatsningar, där hymlar man inte längre om saken längre. Där står det svart på vitt att vi som bor här i Norrland, vi är förmodligen de sista av vår sort. Att vi är ett fåtal som tjurskalligt biter oss kvar i en avfolknings region. Därför tycker Trafikverket att he lönsch in´t bygga klart Norrbottniabanan som först lovades. Sällan ser man en statligt finansierad myndighet med så utbrett förakt för landsbygden och Norrland. Och frågan är ju om det faktiskt inte handlar om en cementerad kultur inom myndigheten. En uppfattning som ligger i myndighetens gener. För även om det nu står där svart på vitt så är det ju definitivt inget nytt under solen. Och det spelar tydligen inte heller någon roll att vår del av Sverige bidrar med en mycket stor del av Sveriges BNP. De vill inte att vi ska bo kvar här och de tycks helt sakna insikten om att utan Norrland skulle Sveriges hjul ganska snabbt sluta snurra.

Men uppfinningsrikedomen i projektgruppen kring Norrbottniabanan är stor, därför har man redan nu öppnat en sida på nätet där vi nu kan börja boka våra biljetter. Bokningar är naturligtvis inte bindande, men det är ett snillrikt sätt att för stat och myndigheter visa det intresse som ändå finns för tåget här i Norr.

Vi måste börja göra våra röster hörda och dessa fingerade bokningar kommer lämnas över till Infrastrukturdepartementet inför den transportplan som beslutas om 2022. Så ska vi tillsammans sätta tryck på stat och myndigheter, gå in på Norrbottniabanans hemsida och boka din resa nu!