Utredare ska bedöma om Arlanda behöver vÀxa

Trafikverkets ordförande Magnus Persson ska utreda en avveckling av Bromma flygplats och flytt till Arlanda Ät regeringen och vad det krÀver. En het frÄga Àr om Arlanda mÄste byggas ut.

Trafikverkets ordförande Magnus Persson ska utreda vad som behövs pÄ Arlanda för att trafiken pÄ Bromma ska kunna flytta dit. Arkivbild.

Trafikverkets ordförande Magnus Persson ska utreda vad som behövs pÄ Arlanda för att trafiken pÄ Bromma ska kunna flytta dit. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-04-28 05:30

– Det Ă€r en grannlaga uppgift att sĂ€kerstĂ€lla att samhĂ€llsviktigt flyg och inte minst inrikesflyget ska fĂ„ plats, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om uppgiften.

Uppdraget till Magnus Persson följer pÄ presskonferensen i förra veckan, dÀr Eneroth och klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) gjorde klart att regeringen vill lÀgga ned Bromma flygplats och flytta trafiken och verksamheten till Arlanda.

Det skulle kunna innebÀra en avveckling före 2038, det Är som det nuvarande avtalet för Bromma mellan Stockholms stad och statliga Swedavia gÀller.

MÄnga frÄgor

Men mÄnga frÄgor Àr Ànnu obesvarade. Magnus Persson ska senast den 31 augusti leverera ett underlag som spÀnner över ett brett omrÄde.

– Det finns vĂ€ldigt ofta de som har vĂ€ldigt snabba och enkla uppfattningar om Bromma. Det Ă€r inte sĂ„ enkelt, sĂ€ger Eneroth till TT.

Han talar om en process som ska göra klart vilka juridiska och ekonomiska Ätaganden som finns, för statliga flygplatsbolaget Swedavias del och statens del, inte minst gentemot de privata aktörer som nu finns pÄ Bromma.

– Och det handlar om sanering av marken, saneringskostnader och inte minst att sĂ€kra nödvĂ€ndig kapacitet pĂ„ Arlanda flygplats.

Utbyggnad svÄrbedömd

TT: Är det uteslutet med en utbyggnad av Arlanda?

– Det Ă€r svĂ„rbedömt, sĂ€ger Eneroth.

Han pekar bland annat pĂ„ Swedavias rapport dĂ€r bedömningen görs att det i alla fall inte behövs en fjĂ€rde bana "de nĂ€rmsta Ă„ren" om trafiken pĂ„ Bromma flyttas dit. Ända sedan Socialdemokraterna och Miljöpartiet började regera ihop 2014 har de varit oense om Arlandas utveckling. Striden Ă€r inte slut, men fĂ„r vila tills dess att utredningen Ă€r klar.

– En utmaning vid Arlanda nu Ă€r ju att ha ett underlag för att locka internationella direktlinjer. Det Ă€r klart att ett bredare marknadsunderlag och fler transferpassagerare ökar ju förutsĂ€ttningarna. Det Ă€r ingĂ„ngar utredaren fĂ„r ta med sig, sĂ€ger infrastrukturministern.

Utredaren ska ocksÄ ta reda pÄ vilka alternativen Àr för det samhÀllsviktiga flyget, som ambulansflyg, om Bromma avvecklas. FrÄgor om pÄverkan pÄ totalförsvaret mÄste klaras ut.

En uppgift Àr att rÀkna pÄ kostnader, framtida vÀrden och möjliga intÀkter för staten, Stockholms stad och andra vid en flytt.

Fakta: Processen

21 april: Regeringen meddelade att den vill avveckla Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda

27 april: En utredning tillsÀtts med Trafikverkets ordförande Magnus Persson vid spakarna. Han ska, bland mÄnga andra frÄgor, gÄ igenom hur kapaciteten pÄ Arlanda kan sÀkras för att klara trafiken frÄn Bromma.

Förutom inrikeslinjer handlar det om ambulansflyg, bland annat.

TillgÄngen pÄ slottider, det vill sÀga avgÄngs- och landningstider pÄ mornar och kvÀllar kan bli ett problem för inrikesflyget.

Kommunikationer till och frÄn Arlanda behöver förstÀrkas.

31 augusti: Utredningen ska vara klar

Hösten 2021: Regeringen tar stÀllning till utredningen och om det Àr möjligt att ta bort Bromma frÄn basutbudet av flygplatser.

Efter ett sÄdant beslut har Swedavia 36 mÄnaders uppsÀgningstid gentemot Stockholms stad för avtalet om Bromma.

KĂ€lla: Regeringskansliet

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!