ââSammantaget Ă€r det ett starkt resultat i en tid med stora utmaningar, sĂ€ger Jens Henriksson, vd för Swedbank, pĂ„ en telefonkonferens med journalister.
Bankens lönsamhet förbÀttrades och avkastningen pÄ det egna kapitalet uppgick till 12,8 procent.
ââDet Ă€r mycket starkt i jĂ€mförelse med mina europeiska kollegor och konkurrenter, sĂ€ger Jens Henriksson.
Marknaden missnöjd
Men investerarna var inte lika nöjda och aktien sjönk tre procent pÄ Stockholmsbörsen.
ââBanken kom in med en bĂ€ttre Ă€n förvĂ€ntad rapport men kvaliteten pĂ„ de rader som kom in bĂ€ttre var ganska lĂ„g. Det pĂ„verkar inte helĂ„rsestimaten nĂ€mnvĂ€rt. DĂ€remot, det man samtidigt ser Ă€r att Swedbank inte har lyckats vĂ€nda det negativa affĂ€rsmomentum vi ser pĂ„ flera hĂ„ll i banken. Det Ă€r vĂ€ldigt problematiskt och jag tror att det Ă€r det som gör att aktien handlas ned, sĂ€ger Andreas HĂ„kansson, bankanalytiker pĂ„ Danske Bank.
Rörelsevinsten före kreditförluster och nedskrivningar pÄ 6,4 miljarder kronor för första kvartalet. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ 862 miljoner kronor motsvarande period förra Äret. Resultatet efter skatt vÀnde till en vinst pÄ 4,97 miljarder kronor, frÄn förlusten pÄ 1,7 miljarder kronor i fjol. VÀntat var ett nettoresultat pÄ 4,4 miljarder kronor, enligt en prognossammanstÀllning frÄn Refinitiv.
IntÀkterna ökade under kvartalet, till 11,4 miljarder kronor, samtidigt som kostnaderna och kreditförlusterna minskade kraftigt, vilket anges som den frÀmsta förklaringen till resultatförbÀttringen.
HÄrd konkurrens
Men trots att bankens lönsamhet Àr stark i jÀmförelse med konkurrenterna har Swedbank svÄrt att hÀnga med i konkurrensen om bolÄnekunderna pÄ den heta bostadsmarknaden, sÀrskilt i storstadsomrÄdena.
ââUtlĂ„ningen inom bolĂ„n vĂ€xte, men vi vĂ€xte inte i takt med marknaden, sĂ€ger Jens Henriksson.
Under kvartalet ökade bankens bolÄneutgivning med 3,8 procent medan marknaden i stort ökade drygt 6 procent.
ââMarknaden gĂ„r vĂ€ldigt fort och mĂ„nga objekt försvinner redan pĂ„ visningsdagen eller innan. Vi har inte varit tillrĂ€ckligt snabba frĂ„n att vi ger ett bolĂ„nelöfte till ett konkret erbjudande, sĂ€ger Jens Henriksson.
Han nÀmner exempelvis sÄdant som för lÄnga telefonköer som gjort att potentiella kunder helt enkelt lagt pÄ luren.
Det totala marknadsandelen pÄ bolÄn ligger kvar pÄ 23 procent, vilket Àr samma nivÄ som tidigare kvartal.
Vidtar ÄtgÀrder
Swedbank ska nu arbeta mer intensivt för att sÀtta in ÄtgÀrder sÄ att banken kan försvara sin marknadsposition, enligt vd.
ââVi vidtar ett antal Ă„tgĂ€rder. Vi kommer att anstĂ€lla mer folk. Vi ser till att vi halverar tiden frĂ„n ett bolĂ„nelöfte till att vi tar fram det (bolĂ„neerbjudandet), sĂ€ger Jens Henriksson.
Trenden pÄ bolÄnesidan har varit negativ för Swedbank under en lÀngre period, dÀr nya aktörer tagit sig in och utmanat storbankerna. Men Jens Henriksson anser inte att banken har tagit kunderna för givna. Och prismÀssigt tycker han att Swedbank stÄr sig i konkurrensen.
ââDet Ă€r inte dĂ€r det ligger. Det handlar om att marknaden gĂ„r sĂ„ oerhört fort. Kunderna vill att det ska gĂ„ fort och dĂ„ har vi inte varit tillrĂ€ckligt bra pĂ„ detta, sĂ€ger han.
Kvartal 1, 2021 | Kvartal 1, 2020 | |||
RĂ€ntenetto | 6 451 | 6 686 | ||
Provisionsnetto | 3 360 | 3 223 | ||
Totala intÀkter | 11 402 | 10 232 | ||
Totala kostnader | 4 974 | 9 370 | ||
Resultat före kreditförluster och nedskrivningar | 6 428 | 862 | ||
Kreditförluster | 246 | 2 151 | ||
Resultat före skatt | 6 182 | -1 289 | ||
Periodens resultat | 4 974 | -1 687 | ||
KĂ€lla: Swedbank |