Pepsico klår förväntningarna

Läskedryckstillverkaren Pepsico går bättre än väntat i coronakrisen, enligt en delårsrapport för årets andra kvartal.

Överraskande stort lyft för Pepsicos försäljning av tilltugg. Arkivbild

Överraskande stort lyft för Pepsicos försäljning av tilltugg. Arkivbild

Foto: Mark Lennihan AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-13 14:25

Den Nasdaq-noterade aktien stiger med 2 procent i förhandeln på Wall Street efter styrkebeskedet.

Kraftiga försäljningslyft för tilltugg, som chips och tortillas, bidrar till lyftet medan försäljningen av läskedrycker faller till följd av alla nedstängda restauranger och kaféer i coronakrisen.

Försäljningen av tilltugg under varumärket Frito-Lay North America ökade 7 procent under kvartalet, medan försäljningen under varumärket Quaker Oats ökade 23 procent.

Totalt sjönk nettoomsättningen med 3 procent till 15,95 miljarder dollar, vilket var bättre än väntade 15,38 miljarder enligt snittprognosen bland analytiker i en sammanställning gjord av Refinitiv.

Nettovinsten rasade med 19 procent till 1,65 miljarder dollar.

Exklusive engångsposter blev vinsten 1:32 dollar per aktie, vilket var bättre än väntade 1:25 dollar per aktie.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!