Tusentals kunder blockas - missbrukar returer

Tusentals kunder klassas som "returmissbrukare" och blockas av klÀdföretag pÄ nÀtet. Upp till var tredje plagg skickas i dag tillbaka till e-handelsföretagen. Det kan handla om dussintals plagg frÄn samma inköp.

E-handelsbolaget Boozts hemsida. Arkivbild.

E-handelsbolaget Boozts hemsida. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi2022-02-20 13:18

E-handelsbolagen har tillhört de stora vinnarna under pandemin nÀr konsumenter handlat pÄ nÀtet pÄ grund av restriktioner. Exempelvis Boozt har lyft sin vinstprognos vid ett flertal tillfÀllen den senaste tiden.

En konsekvens av den ökade försÀljningen Àr dock returer av sÄvÀl klÀder som skor dÀr företagen numera klassar vissa kunder som returmissbrukare.

Börsnoterade Boozt blockerade omkring 9 000 sĂ„dana kunder under 2021 och totalt handlar det om cirka 25 000 konsumenter som helt enkelt stoppats frĂ„n att handla frĂ„n sajten pĂ„ grund av missbruket.

– Effekterna av detta arbete har varit massiva. Vi tittar pĂ„ beteenden och har sofistikerad data till vĂ„r hjĂ€lp. Det har gjort att vi kunnat spara mĂ„nga miljoner och fĂ„tt ned returgraden med nio procentenheter under 2021 jĂ€mfört med 2019, sĂ€ger Sandra Gadd, finanschef pĂ„ Boozt.

Extrema fall

Företaget Àr tydligt med att det inte handlar om returer av enskilda klÀdesplagg som en kjol eller skjorta utan extrema fall dÀr kunder kan bestÀlla dussintals likadana plagg för att sedan skicka tillbaka alltihopa.

Den som blir blockad ska dock fÄ en ny chans, men erfarenheten sÀger att det oftast inte ger nÄgon framgÄng.

– Vi vill alltid ha en dialog med vĂ„ra kunder och om de förĂ€ndrar sig sĂ„ Ă€r det bra, men de gör sĂ€llan det olyckligt nog, sĂ€ger bolagets vd Hermann Haraldsson.

En av Boozts konkurrenter, e-handelsföretaget Nelly som Àr inriktat framförallt mot en ung kvinnlig mÄlgrupp, slÀppte nyligen bokslut för 2021. Under Äret lÄg returgraden pÄ 34,8 procent, det vill sÀga att mer Àn var tredje köpt plagg returnerades av kunderna.

Tvingats vidta ÄtgÀrder

FrÄn företagshÄll poÀngteras att det ÀndÄ Àr tvÄ procentenheter bÀttre Àn före pandemins utbrott och att returer alltid kommer vara en oundviklig del i e-handeln. Precis som Boozt har man de senaste Ären tvingats vidta ÄtgÀrder.

– Vi började att stĂ€nga av kunder i början av 2020 och jag skulle sĂ€ga att det Ă€r omkring 4 000 nu. SjĂ€lvklart Ă€r det vissa kunder som inte kan förstĂ„ detta, men vi förklarar för dem att beteendet Ă€r ohĂ„llbart, sĂ€ger finanschefen John Afzelius-Jenevall och utvecklar:

– I flera fall förstĂ„r de och tar det till sig, jag tror att det handlar om vikten av hĂ„llbarhet i hela samhĂ€llet och att detta inte fungerar varken ur ett ekonomiskt eller hĂ„llbarhetsperspektiv.

Extrem konsumtion

Magnus Hedberg har under drygt ett decennium varit programledare för TV-programmet "LyxfÀllan" dÀr man tar sig an personer som fastnat i skuldsÀttning, ofta pÄ grund av extrem konsumtion.

– Man kan utlĂ€sa trender, som den otroliga otĂ„ligheten som eskalerat med varje generation – man ska ha allting nu. Förr var det handelsfritt pĂ„ söndagar nĂ€r butiker var stĂ€ngda men e-handeln Ă€r vaken sju dagar i veckan. Du behöver heller inte se nĂ„gon i ögonen om du shoppar för mycket hemma pĂ„ kammaren.

Ytterligare en bidragande orsak som Magnus Hedberg lyfter Àr de influerare som i sociala medier visar upp nya klÀder.

– De visar upp nya outfits varje dag men det framgĂ„r inte alltid att man sponsras med klĂ€der. DĂ„ kanske mĂ„nga klickar hem varor för att sedan ha nĂ„gon dag, lĂ€gga prislappen innanför tröjan och sedan returnera den.

Erfarenheten frÄn tv-programmet Àr att i mÄnga fall Àr det hÀr ett beteende som eskalerat under en lÀngre tid.

– De behöver större och större kickar, finare eller dyrare sĂ„ det gĂ„r till slut inflation i sjĂ€lva kicken. Det hĂ€r Ă€r ju en form av sjukdom som mĂ„ste behandlas.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!