Transport krÀver besked frÄn regeringen

Transport vill inte pĂ„ egen hand varsla om blockad av ryska fartyg. Än. Men fackförbundet vill ha ett snabbt besked frĂ„n regeringen.
–FĂ„r vi inget besked innan tisdag mĂ„ste vi kanske vidta egna Ă„tgĂ€rder, sĂ€ger ordföranden Tommy Wreeth till TT.

Kranar i Göteborgs hamn. Arkivbild.

Kranar i Göteborgs hamn. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi2022-03-18 13:25

Svenska hamnarbetarförbundet lade pÄ torsdagen ett varsel om blockad av ryska fartyg och ryskt gods som kommer till svenska hamnar.

Transport, som ocksÄ har mÄnga medlemmar i hamnarna, hoppas dock fortfarande att regeringen och Ànnu hellre EU ska fatta ett samlat beslut om att stoppa fartygen.

Senast till pÄ tisdag, dÄ Transport har nÀsta styrelsemöte, behövs ett besked, enligt ordföranden Tommy Wreeth.

– Det finns en resolution pĂ„ EU-nivĂ„ om att sluta hantera ryska fartyg, ryskflaggat eller ryskĂ€gt, och vĂ„r förhoppning Ă€r fortfarande att det ska komma ett besked frĂ„n regeringen, sĂ€ger han.

– Vi har vĂ„r styrelse inne pĂ„ tisdag i nĂ€sta vecka och har vi inte fĂ„tt besked frĂ„n regeringen före det kommer vi att diskutera Ă„tgĂ€rder som kan innebĂ€ra blockad av ryska fartyg.

"InvÀntar tolkning"

FrÄn arbetsgivarhÄll hoppas man i första hand pÄ ett beslut som gÀller för hela Sverige och hela EU samtidigt.

– I grund och botten har vi inte sĂ„ olika syn pĂ„ det hĂ€r, vi har ju varit ute gemensamt med Transport till exempel och efterlyst klara och tydliga regler, helst pĂ„ EU-plan. Men det mĂ„ste ocksĂ„ gĂ„ att begripa för vĂ„ra medlemsföretag vad de kan befatta sig med och inte, sĂ€ger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen och Sveriges Hamnar.

Även Mats Olsson, vd för Karlshamns hamn, vill ha tydligare besked om vilken typ av fartyg eller gods som omfattas av varslet.

– Jag invĂ€ntar en tolkning frĂ„n arbetsgivarorganisationen av vad som gĂ€ller kring den hĂ€r blockaden, sĂ€ger han till TT.

Svenska hamnarbetarförbundets varsel gÀller egentligen frÄn och med den 28 mars.

Enligt Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, kan det i praktiken dock börja att gÀlla sÄ fort ett ryskt fartyg anlöper en svensk hamn.

– Kriteriet för om vi bedömer att vi behöver tidigarelĂ€gga varslet Ă€r om vi annars hamnar i en situation dĂ€r medlemmarna mĂ„ste hantera ryska bĂ„tar eller ryskt gods innan den 28 mars, sĂ€ger han.

– Men om vi tidigarelĂ€gger varslet och pekar ut ett fartyg mĂ„ste vi vara sĂ€kra pĂ„ att det verkligen Ă€r ett ryskt fartyg eller kommer frĂ„n Ryssland och sĂ„ vidare.

"VĂ€ldigt tyst"

NÀr ett eventuellt besked frÄn regeringen eller EU kan komma Àr oklart.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth betonade pÄ torsdagen vikten av att beslutet fattas gemensamt pÄ EU-nivÄ.

– Styrkan i sanktionerna mot Ryssland bygger pĂ„ att EU agerar gemensamt, det vore olyckligt att bryta den enighet vi har i EU, sade han till TT.

Transports ordförande Tommy Wreeth hÄller med, men poÀngterar samtidigt att det brÄdskar.

– Vi har inte fĂ„tt nĂ„gon Ă„terkoppling Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Jag hoppas fortfarande, men det Ă€r vĂ€ldigt tyst just nu i alla fall. Samtidigt Ă€r det ju sĂ„ att kriget pĂ„gĂ„r, sĂ„ man kan inte dra det i lĂ„ngbĂ€nk hur lĂ€nge som helst, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!