Den eskalerade lÀget kring Ukraina och Ryssland gör att svenska företag som Àr exponerade mot den ryska marknaden vÀljer att vidta flera olika typer av ÄtgÀrder.
Bland dessa Ă„terfinns Volvo lastvagnar som tillfĂ€lligt stoppar sin produktion och försĂ€ljning i Ryssland. Enligt Volvo Ă€r det en âsammanvĂ€gning av sanktionerna, sĂ€kerhetslĂ€get och möjligheten att bedriva verksamhetenâ.
Volvos presschef Claes Eliasson poÀngterar i en intervju med Dagens industri att man aldrig haft det ryska försvaret som kund men ÀndÄ ser ett problem:
ââEn lastbil har en livslĂ€ngd pĂ„ tio Ă„r och vi har vĂ€ldigt svĂ„rt att ha kontroll över en andrahands- och i vissa fall tredjehandsmarknad, sĂ€ger Claes Eliasson till Di.
StÀnger fabrik
Beslutet innebÀr att en fabrik i Ryssland med omkring 700 anstÀllda stÄr stilla frÄn och med i dag.
VerkstadsjÀtten Sandvik vÀljer ocksÄ att stoppa alla leveranser till Ryssland och avser heller inte att teckna nÄgra nya kontrakt, sÀger bolagets presschef till Dagens industri.
Sandvik har omkring 900 anstÀllda i Ryssland.
Ericsson har stoppat sina leveranser till Ryssland för att utreda lÀget.
"Ericsson undersöker hur vÄr verksamhet kan komma att pÄverkas av hÀndelserna och sanktionerna. Ericsson har tills vidare beslutat att avbryta leveranser till kunder i Ryssland medan vi gör vÄr analys. Det Àr för tidigt att sÀga hur Ericsson kan komma att pÄverkas av ekonomiska sanktioner mot Ryssland, och vi avstÄr frÄn ytterligare kommentarer" skriver Ericsson pressavdelning i ett mejl till TT.
Ingen försÀljning
Volvo Cars har samtidigt beslutat att stoppa all försÀljning av nya bilar i Ryssland.
ââMed tanke pĂ„ den potentiella risken som Ă€r förknippad med att handla material med Ryssland och de sanktioner som införts av USA och EU kommer Volvo Cars inte att leverera nĂ„gra bilar till den ryska marknaden tills vidare, sĂ€ger Ben Foulds, presstalesperson för företaget till TT.
Enligt företaget stod Ryssland för 1,3 procent av den globala försÀljningen.
Scania stoppade leveranserna av bÄde bilar och reservdelar i Ryssland redan förra veckan, berÀttar presschefen Erik Bratthall. Relationerna med kunderna Àr viktig för Scania, men hÀr var Scanias vÀrderingar Ànnu viktigare, förklarar han.
ââMen vi har inte kommunicerat det. Vi tog beslutet redan dĂ„ utifrĂ„n det lĂ€ge som var. Varje ord som sĂ€gs nu riskerar att bli extra brĂ€nsle i konflikten och bre pĂ„ krisen. DĂ€rför valde vi att inte kommunicera det förrĂ€n nu, sĂ€ger Erik Bratthall.
Ikea hÄller dock fortfarande sina varuhus öppna i Ryssland. I krigsdrabbade Ukraina, som Ryssland invaderat, Àr dock Ikeas varuhus stÀngda.
"Vi bedriver sedan mÄnga Är verksamhet i sÄvÀl Ryssland som i Ukraina. DÀrmed har vi ocksÄ ett stort ansvar för medarbetare och leverantörer i bÄda dessa lÀnder. Vi har stÀngt varuhuset i Ukraina eftersom vi inte kan garantera vÄra medarbetares sÀkerhet. För tillfÀllet Àr vÄra varuhus i Ryssland dock öppna. Men vi följer löpande utvecklingen och Àr beredda att agera utifrÄn det" skriver Ikea i ett mejl till TT.
TT har ocksÄ sökt H&M, Atlas Copco och Systemair. Men inget av företagen har kunnat ge ett klart svar pÄ hur de ska göra med sina ryska verksamheter.
Systemair, som har verksamhet i ett tjugotal östeuropeiska lĂ€nder, dĂ€ribland Ryssland, Belarus och Ukraina, har Ă€nnu inte fattat nĂ„got beslut, berĂ€ttar Fredrik Andersson, marknadschef för Ăsteuropa.
ââVi diskuterar mycket internt nu, det vore fel att göra nĂ„got uttalande, sĂ€ger han.