Det allt tuffare ekonomiska lÀget med stigande rÀntor och inflationstryck har inte gÄtt nÄgon förbi. Inte heller bilbranschen.
BilÄterförsÀljaren Bilia ser nu ett tuffare klimat och vidtar dÀrför sparÄtgÀrder.
ââVi har försökt att vara snabba pĂ„ det och sjösatte ett sparprogram i sommar dĂ€r vi ser över verksamheten. Det handlar om att skjuta pĂ„ projekt, ta bort konsulter och passa pĂ„ anstĂ€llningar, sĂ€ger vd:n Per Avander till TT.
Det kan handla om personalminskningar?
ââDet kan bli sĂ„, sedan kan det göras pĂ„ olika sĂ€tt som att man gĂ„r i pension, avslutar prov- eller visstidsanstĂ€llningar.
Minskad vinst
Företaget redovisar nu en minskad vinst liksom omsÀttning jÀmfört med samma kvartal 2021 avseende tredje kvartalet.
BÄde nÀr det gÀller verkstadstjÀnster och bilförsÀljning ser man hur efterfrÄgan har krympt och Per Avander tecknar bilden av en osÀkerhet hur marknaden ska utveckla sig framöver.
ââJag har varit med under rĂ€tt mĂ„nga kriser som till exempel finanskrisen med Lehman Brothers och it-bubblan. Tidigare har man sett att privatpersoner slutat köpa nya bilar och dĂ„ sĂ€ljer man begagnat i stĂ€llet men det Ă€r lite annat lĂ€ge nu.
Bland konsumenter har privatleasing under senare Är blivit extremt populÀrt dÀr det setts som ett attraktivt alternativ dÀr man inte behövt teckna stora lÄn för att köpa bil. LÀget nu Àr dock helt annorlunda och den personbil som tidigare kanske kostade 3 000 kronor i mÄnaden att leasa har nu kanske stigit till snarare 4 000 kronor i mÄnaden i takt med rÀntehöjningarna.
Att konsumenter försöker ta sig ur avtalen pÄ grund av ett tuffare ekonomiskt lÀge Àr dock inget Bilia mÀrker av Ànnu.
ââVi ser inte detta Ă€nnu och Ă€r lite osĂ€kra hur privatpersoner kommer att agera och om man lĂ€mnar vĂ€ljer att lĂ€mna tillbaka och i stĂ€llet köpa begagnat, sĂ€ger Per Avander och utvecklar:
ââMĂ„nga har kanske vĂ€ntat pĂ„ den hĂ€r bilen under lĂ„ng tid och kanske heller inte fĂ„tt de förhöjda kostnaderna Ă€nnu i form av bland annat stigande energirĂ€kningar.
Flera orosmoln
Ytterligare ett orosmoln Àr fortsatta produktstörningar. SÄ sent som i gÄr meddelade Volvo Cars att man tvingas till produktionsstopp pÄ grund av halvledarbrist. Enligt Per Avander ligger nu leveranstiderna pÄ nya bilar mellan sex mÄnader till 1 Är.
ââVi Ă€r jĂ€tteödmjuka och det Ă€ndras frĂ„n dag till dag. Vi sitter inte i förarsĂ€tet och kan bara förlita sig pĂ„ den information vi fĂ„r men vad vi hör just nu sĂ„ ska vi fĂ„ den produktion som Ă€r tĂ€nkt för fjĂ€rde kvartalet.
PĂ„ Stockholmsbörsen tar man dock fasta pĂ„ de negativa aspekterna för sektorn och Bilia Ă€r en av dagens stora förlorare med en nedgĂ„ng pĂ„ drygt elva procent medan aktien som helhet för Ă„ret backat 26 procent â i linje med Stockholmsbörsen i stort.
Nyckeltal | Tredje kvartalet 2022 | Tredje kvartalet 2021 |
OmsÀttning | 7 291 miljoner kronor | 8 129 |
Rörelseresultat | 386 | 433 |
Resultat före skatt | 359 | 410 |
Periodens resultat | 285 | 325 |