Nu minskar trycket i bilhallarna

Trycket pÄ bilhallarna minskar nu rejÀlt. Bilia rapporterar 37 procent lÀgre orderingÄng under det senaste kvartalet. DÀremot mÀrker bilÄterförsÀljaren Ànnu inte av hur privatleasingkunder vill avsluta sina kontrakt i förtid.

Per Avander, vd för Bilia. Arkivbild.

Per Avander, vd för Bilia. Arkivbild.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Ekonomi2022-10-26 08:06

Det allt tuffare ekonomiska lÀget med stigande rÀntor och inflationstryck har inte gÄtt nÄgon förbi. Inte heller bilbranschen.

BilÄterförsÀljaren Bilia ser nu ett tuffare klimat och vidtar dÀrför sparÄtgÀrder.

– Vi har försökt att vara snabba pĂ„ det och sjösatte ett sparprogram i sommar dĂ€r vi ser över verksamheten. Det handlar om att skjuta pĂ„ projekt, ta bort konsulter och passa pĂ„ anstĂ€llningar, sĂ€ger vd:n Per Avander till TT.

Det kan handla om personalminskningar?

– Det kan bli sĂ„, sedan kan det göras pĂ„ olika sĂ€tt som att man gĂ„r i pension, avslutar prov- eller visstidsanstĂ€llningar.

Minskad vinst

Företaget redovisar nu en minskad vinst liksom omsÀttning jÀmfört med samma kvartal 2021 avseende tredje kvartalet.

BÄde nÀr det gÀller verkstadstjÀnster och bilförsÀljning ser man hur efterfrÄgan har krympt och Per Avander tecknar bilden av en osÀkerhet hur marknaden ska utveckla sig framöver.

– Jag har varit med under rĂ€tt mĂ„nga kriser som till exempel finanskrisen med Lehman Brothers och it-bubblan. Tidigare har man sett att privatpersoner slutat köpa nya bilar och dĂ„ sĂ€ljer man begagnat i stĂ€llet men det Ă€r lite annat lĂ€ge nu.

Bland konsumenter har privatleasing under senare Ă„r blivit extremt populĂ€rt dĂ€r det setts som ett attraktivt alternativ dĂ€r man inte behövt teckna stora lĂ„n för att köpa bil. LĂ€get nu Ă€r dock helt annorlunda och den personbil som tidigare kanske kostade 3 000 kronor i mĂ„naden att leasa har nu kanske stigit till snarare 4 000 kronor i mĂ„naden i takt med rĂ€ntehöjningarna.

Att konsumenter försöker ta sig ur avtalen pÄ grund av ett tuffare ekonomiskt lÀge Àr dock inget Bilia mÀrker av Ànnu.

– Vi ser inte detta Ă€nnu och Ă€r lite osĂ€kra hur privatpersoner kommer att agera och om man lĂ€mnar vĂ€ljer att lĂ€mna tillbaka och i stĂ€llet köpa begagnat, sĂ€ger Per Avander och utvecklar:

– MĂ„nga har kanske vĂ€ntat pĂ„ den hĂ€r bilen under lĂ„ng tid och kanske heller inte fĂ„tt de förhöjda kostnaderna Ă€nnu i form av bland annat stigande energirĂ€kningar.

Flera orosmoln

Ytterligare ett orosmoln Àr fortsatta produktstörningar. SÄ sent som i gÄr meddelade Volvo Cars att man tvingas till produktionsstopp pÄ grund av halvledarbrist. Enligt Per Avander ligger nu leveranstiderna pÄ nya bilar mellan sex mÄnader till 1 Är.

– Vi Ă€r jĂ€tteödmjuka och det Ă€ndras frĂ„n dag till dag. Vi sitter inte i förarsĂ€tet och kan bara förlita sig pĂ„ den information vi fĂ„r men vad vi hör just nu sĂ„ ska vi fĂ„ den produktion som Ă€r tĂ€nkt för fjĂ€rde kvartalet.

PĂ„ Stockholmsbörsen tar man dock fasta pĂ„ de negativa aspekterna för sektorn och Bilia Ă€r en av dagens stora förlorare med en nedgĂ„ng pĂ„ drygt elva procent medan aktien som helhet för Ă„ret backat 26 procent – i linje med Stockholmsbörsen i stort.

Fakta: Bilias delÄr
NyckeltalTredje kvartalet 2022Tredje kvartalet 2021
OmsÀttning7 291 miljoner kronor8 129
Rörelseresultat386433
Resultat före skatt359410
Periodens resultat285325
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!