Ica-chefen: Kunderna fÄr en tuff höst

Ica fortsÀtter att tappa kunder till konkurrenterna. Nu satsar livsmedelskedjan pÄ att bredda sortimentet med billigare produkter. Ica-chefen Nina Jönsson ser en avtagande matprisinflation, men kunderna fÄr en fortsatt tuff höst.

Ica-gruppens vd Nina Jönsson siktar pÄ fler egna varumÀrken för att dÀmpa priserna. Arkivbild.

Ica-gruppens vd Nina Jönsson siktar pÄ fler egna varumÀrken för att dÀmpa priserna. Arkivbild.

Foto: Caisa Rasmussen / TT

Ekonomi2023-08-17 07:04

Ica-koncernens vinst före skatt sjönk till knappt 1,5 miljarder kronor för Ärets andra kvartal. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ över 1,8 miljarder under motsvarande kvartal i fjol.

Lönsamheten för Ica Sverige föll. Den sÄ kallade rörelsemarginalen, vinst i förhÄllande till försÀljning, minskade frÄn 4,0 till 3,5 procent.

FörsÀljningen för hela koncernen steg till 37,8 miljarder kronor, frÄn 34,6 miljarder ett Är tidigare. Men allt beror pÄ den höga inflationen med högre priser. I volym, antal varor, fortsÀtter krÀftgÄngen och Ica Sverige tappar marknadsandelar, det vill sÀga att mÄnga kunder gÄr nÄgon annanstans.

Försöker dÀmpa

Icabutikernas försÀljning ökade med 6,5 procent medan marknaden i stort ökade med 8,7 procent.

Men Icas vd Nina Jönsson Àr hoppfull.

– Trenden Ă€r rĂ€tt, vi minskar gapet. Vi satsar lĂ„ngsiktigt pĂ„ att hĂ„lla nere priserna. Vi satsar pĂ„ att ta fram fler egna varumĂ€rken, sĂ€ger hon.

TT: Är ni för dyra?

– Vi jobbar intensivt pĂ„ att hĂ„llbart dĂ€mpa priserna, sĂ€ger Jönsson.

Hon pekar bland annat pÄ att Icabutikerna har marknadens bredaste utbud med ett relativt stort inslag av svenska varor. Det kostar.

"Fortsatt tuff höst"

Om matpriserna framÄt, sÀger hon:

– Matprisinflationen Ă€r pĂ„ vĂ€g ner.

Men att priserna skulle falla handlar det knappast om, snarare att prisökningarna avtar.

– Kunderna kommer att fĂ„ en fortsatt tuff höst.

HÀrom dagen kom Statistiska centralbyrÄn med siffror som visar att lönsamheten i butiksledet minskat kraftigt medan livsmedelsproducenter och partihandeln lÀngre bak i kedjan snarare lyft sina marginaler. Det ligger i linje med vad dagligvaruhandeln försökt kommunicera nÀr de pressats kring de kraftigt stigande matpriserna senaste Äret.

– Exakt sĂ„. Det visar pĂ„ att det finns en god tillgĂ„ng pĂ„ varor. Och vi kommer att göra allt för att motverka prisökningar, sĂ€ger Nina Jönsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!