Analytiker om Embracers köp: Finns potential

Embracers senaste uppköpsplaner innebĂ€r att man stĂ€rker portföljen med Lara Croft – ett av spelvĂ€rldens mer kĂ€nda varumĂ€rken. Samtidigt tar man över studior som den senaste tiden har stĂ„tt för besvikelser.
–Det finns potential för att skapa vĂ€rde med det hĂ€r avtalet, sĂ€ger analytikern Mio Kato.

Svenska spelkoncernen Embracer fortsÀtter sin utdragna shoppingrunda, med att stoppa en stor bit av Square Enix tillgÄngar i kundvagnen. Arkivbild.

Svenska spelkoncernen Embracer fortsÀtter sin utdragna shoppingrunda, med att stoppa en stor bit av Square Enix tillgÄngar i kundvagnen. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi2022-05-03 05:00

Embracers senaste uppköp Àr kanske ett av de mer ögonbrynshöjande. För 300 miljoner dollar fÄr den svenska speljÀtten Crystal Dynamics, Eidos-Montréal och Square Enix Montréal, plus ett 50-tal varumÀrken, varav "Tomb raider" Àr det mest kÀnda.

SÀljer gör japanska Square Enix, och uppgörelsen verkar vettig frÄn bÄda parters perspektiv, enligt Mio Kato, som har grundat Lightstream Research och skriver för börsplattformen Smartkarma.

– För Square Enix har de japanska studiorna gĂ„tt mycket bĂ€ttre. Antagligen kan man tĂ€nka sig att ett nytt styre kan fĂ„ ut mer av Crystal Dynamics och Eidos, sĂ€ger han till TT.

SuperhjÀltar lyfte aldrig

Square Enix har öppet luftat sitt missnöje med tvÄ av utvecklingskontorens senaste titlar, Crystal Dynamics "Avengers"-spel och Eidos-Montréals "Guardians of the galaxy", Àven om det sistnÀmnda togs emot vÀl av kritiker.

– NĂ€r det gĂ€ller "Avengers" var det bara vĂ€ldigt dĂ„ligt gjort, det verkar mest ha varit ett slött försök att mjölka pengar. Det Ă€r inte ett Ă€lskat spel, sĂ€ger Kato.

Han ser det ocksÄ som ett misslyckat försök att skapa ett lÄnglivat spel.

– Med "Guardians" försökte man att backa bandet. DĂ€r var ocksĂ„ recensenterna mer nöjda. FörsĂ€ljningen har inte varit urusel, men jag tror att mĂ„nga höll sig borta efter att de upplevt "Avengers".

Kostsam MarvelsmÀll

Man kan tÀnka sig att förvÀntningarna pÄ spelen var extremt höga med tanke pÄ Marvelfilmernas framgÄngar, och att avtalet med Disney var kostsamt.

– Min misstanke Ă€r att MarvelvarumĂ€rket har varit en katastrof. Jag vet inte hur mycket Square Enix har förlorat, men jag uppskattar att det rör sig om 20–25 miljarder yen (1,5–1,9 miljarder kronor).

Det Àr nog ingen slump att Marveltitlarna lyser med sin frÄnvaro i Embracers kommunikation om uppköpet. I stÀllet fokuseras det pÄ actionhjÀltinnan Lara Croft, huvudrollsinnehavaren i "Tomb raider"-spelen, som har sÄlt i 88 miljoner exemplar. Det avslöjades nyligen att ett nytt spel i serien Àr under utveckling, den hÀr gÄngen skapad i spelmotorn Unreal Engine 5.

– Det Ă€r nĂ„got positivt. Jag skulle kunna tĂ€nka mig att de kan se en mer positiv framĂ„trörelse nu, sĂ€ger Kato.

Han konstaterar att personalstyrkan hos de tre kontoren – 1 100 personer – Ă€r stor i förhĂ„llande till de kĂ€nda titlar de tre studiorna arbetar pĂ„.

– Det verkar som att kostnadsstrukturen Ă€r lite uppsvĂ€lld. Det kan vara en anledning till att vinsten inte var sĂ„ bra, Ă€ven om försĂ€ljningen överlag har varit hyfsad. SĂ„ det blir intressant att se hur mĂ„nga titlar de har under utveckling.

Stor aktör

Embracer har de senaste Ären vuxit fram som en stor aktör i spelindustrin med flera uppmÀrksammade köp. Ett intressant bolag i en bransch som inte fungerar som andra, enligt Mio Kato.

– Du kan inte bara sĂ€tta ihop olika delar och kapa kostnader och allt Ă€r bra. Men Embracer verkar ta en mer lĂ„ngsiktig instĂ€llning. NĂ€r du samlar alla de hĂ€r varumĂ€rkena och utvecklingarna mĂ„ste du vara skicklig för att fĂ„ alla att dra Ă„t samma hĂ„ll.

Om Embracer lyckas skapa ett slags plattform för olika studior dÀr man kan dela varumÀrken och verktyg kan det ge synergieffekter, tror han.

– Om de Ă€r framgĂ„ngsrika kan det fĂ„ stor pĂ„verkan pĂ„ spelindustrin.

Fakta: Embracers senaste uppköp

Svenska Embracer meddelade under mÄndagen att man köper Crystal Dynamics, Eidos-Montréal och Square Enix Montréal.

Crystal Àr baserat i Kalifornien och Texas och har funnits sedan 1992, och ligger bakom "Gex", "Legacy of Kain" och sedan 2006 "Tomb raider"-serien.

Kanadensiska Eidos-Montréal bildades 2007 och ligger bakom "Deus ex"-spelen, "Thief 4", "Tomb raider"-titeln "Shadow of the tomb raider" och förra Ärets "Marvel's Guardians of the galaxy".

Yngst Àr Square Enix Montréal, som har funnits sedan 2011 och Àr mest kÀnt för mobilspel med undertiteln "Go".


Fakta: Embracer

Spelkoncernen Embracer Group, med sÀte i Karlstad, har de senaste Ären expanderat aggressivt och vuxit fram som en av vÀrldens speljÀttar. För nÀrvarande Àr verksamheten uppdelad i tio underdivisioner; THQ Nordic, Koch Media, Coffee Stain, Amplifier Game Invest, Saber Interactive, Deca Games, Gearbox Entertainment, Easybrain, Asmodee och Dark Horse.

Under paraplyet finns speltitlar som "Valheim", "Borderlands", "Metro", "Biomutant" och "Saints row".

Koncernen har inför det senaste uppköpet 119 spelutvecklingsstudior och 12 500 medarbetare samt kontrakterade utvecklare i drygt 40 lĂ€nder.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!