Embracers senaste uppköp Àr kanske ett av de mer ögonbrynshöjande. För 300 miljoner dollar fÄr den svenska speljÀtten Crystal Dynamics, Eidos-Montréal och Square Enix Montréal, plus ett 50-tal varumÀrken, varav "Tomb raider" Àr det mest kÀnda.
SÀljer gör japanska Square Enix, och uppgörelsen verkar vettig frÄn bÄda parters perspektiv, enligt Mio Kato, som har grundat Lightstream Research och skriver för börsplattformen Smartkarma.
ââFör Square Enix har de japanska studiorna gĂ„tt mycket bĂ€ttre. Antagligen kan man tĂ€nka sig att ett nytt styre kan fĂ„ ut mer av Crystal Dynamics och Eidos, sĂ€ger han till TT.
SuperhjÀltar lyfte aldrig
Square Enix har öppet luftat sitt missnöje med tvÄ av utvecklingskontorens senaste titlar, Crystal Dynamics "Avengers"-spel och Eidos-Montréals "Guardians of the galaxy", Àven om det sistnÀmnda togs emot vÀl av kritiker.
ââNĂ€r det gĂ€ller "Avengers" var det bara vĂ€ldigt dĂ„ligt gjort, det verkar mest ha varit ett slött försök att mjölka pengar. Det Ă€r inte ett Ă€lskat spel, sĂ€ger Kato.
Han ser det ocksÄ som ett misslyckat försök att skapa ett lÄnglivat spel.
ââMed "Guardians" försökte man att backa bandet. DĂ€r var ocksĂ„ recensenterna mer nöjda. FörsĂ€ljningen har inte varit urusel, men jag tror att mĂ„nga höll sig borta efter att de upplevt "Avengers".
Kostsam MarvelsmÀll
Man kan tÀnka sig att förvÀntningarna pÄ spelen var extremt höga med tanke pÄ Marvelfilmernas framgÄngar, och att avtalet med Disney var kostsamt.
ââMin misstanke Ă€r att MarvelvarumĂ€rket har varit en katastrof. Jag vet inte hur mycket Square Enix har förlorat, men jag uppskattar att det rör sig om 20â25 miljarder yen (1,5â1,9 miljarder kronor).
Det Àr nog ingen slump att Marveltitlarna lyser med sin frÄnvaro i Embracers kommunikation om uppköpet. I stÀllet fokuseras det pÄ actionhjÀltinnan Lara Croft, huvudrollsinnehavaren i "Tomb raider"-spelen, som har sÄlt i 88 miljoner exemplar. Det avslöjades nyligen att ett nytt spel i serien Àr under utveckling, den hÀr gÄngen skapad i spelmotorn Unreal Engine 5.
ââDet Ă€r nĂ„got positivt. Jag skulle kunna tĂ€nka mig att de kan se en mer positiv framĂ„trörelse nu, sĂ€ger Kato.
Han konstaterar att personalstyrkan hos de tre kontoren â 1 100 personer â Ă€r stor i förhĂ„llande till de kĂ€nda titlar de tre studiorna arbetar pĂ„.
ââDet verkar som att kostnadsstrukturen Ă€r lite uppsvĂ€lld. Det kan vara en anledning till att vinsten inte var sĂ„ bra, Ă€ven om försĂ€ljningen överlag har varit hyfsad. SĂ„ det blir intressant att se hur mĂ„nga titlar de har under utveckling.
Stor aktör
Embracer har de senaste Ären vuxit fram som en stor aktör i spelindustrin med flera uppmÀrksammade köp. Ett intressant bolag i en bransch som inte fungerar som andra, enligt Mio Kato.
ââDu kan inte bara sĂ€tta ihop olika delar och kapa kostnader och allt Ă€r bra. Men Embracer verkar ta en mer lĂ„ngsiktig instĂ€llning. NĂ€r du samlar alla de hĂ€r varumĂ€rkena och utvecklingarna mĂ„ste du vara skicklig för att fĂ„ alla att dra Ă„t samma hĂ„ll.
Om Embracer lyckas skapa ett slags plattform för olika studior dÀr man kan dela varumÀrken och verktyg kan det ge synergieffekter, tror han.
ââOm de Ă€r framgĂ„ngsrika kan det fĂ„ stor pĂ„verkan pĂ„ spelindustrin.