SÀnkt skatt pÄ bensin och diesel i utbyte mot en ny geografiskt differentierad kilometerskatt.
Det föreslÄr IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola i en ny rapport.
I teorin Àr argumenten goda. Dagens skatter pÄ drivmedel Àr förhÄllandevis trubbiga verktyg nÀr det kommer till att lÄta bilister betala för de samhÀllskostnader som de orsakar.
UtslĂ€ppen beskattas visserligen, men kostnaderna för buller, olyckor och vĂ€gslitage pytsas samtidigt ut pĂ„ alla bilister â trots att de Ă€r mycket ojĂ€mnt fördelade. I praktiken betyder det att förare pĂ„ landsbygden â dĂ€r problem med exempelvis buller, trĂ€ngsel och kvĂ€veoxider Ă€r smĂ„ eller obefintliga â betalar för samhĂ€llskostnader orsakade av storstadsbilister.
NĂ€r fordonsflottan nu ska stĂ€llas om till fossilfria drivmedel och tekniker kommer dessutom intĂ€kterna frĂ„n bensinskatten att försvinna. Det lĂ„ter kanske mest som en oro för framtida finansministrar, men det Ă€r i grunden en sund princip att lĂ„ta den som orsakar en sĂ„ kallad extern effekt betala för det. Ăven elbilar kommer att innebĂ€ra buller, olyckor, vĂ€gslitage och trĂ€ngsel.
Effekterna skulle likna kilometerskatten pÄ mÄnga sÀtt, och innebÀra att vi slutar straffskatta bilberoende personer i glesbygd.
Det finns dock bĂ„de principiella och praktiska invĂ€ndningar â och de Ă€r inte smĂ„. Med en kilometerskatt skulle det bli betydligt mer attraktivt att utlandsregistrera en bil och bara ta del av den sĂ€nkta drivmedelsskatten. SĂ„dant skattefusk vore troligen enkelt att Ă€gna sig Ă„t och svĂ„rt att förhindra.
Men en geografiskt differentierad kilometerskatt innebÀr framför allt att staten ska övervaka och kontrollera exakt var och nÀr alla kör bil.
Rapporten resonerar bland annat kring att GPS-sÀndare ska monteras i alla bilar.
Det gÄr att göra pÄ en rad olika sÀtt. I Singapore kan man ladda ett betalkort anonymt, och nÀr bilen passerar en betalstation sker en betalning utan att fordonet behöver registreras.
Men kontrollen skulle Àven med de minst dÄliga metoderna innebÀra ett mycket stort ingrepp i den personliga integriteten och omfattande frÄgetecken kring dataskyddet. NÀr systemet vÀl finns pÄ plats Àr det nÀrmast en garanti att polisen vill ha tillgÄng. SÄ har skett med betydligt kÀnsligare material, som PKU-registret.
Om bilbeskattningen ska göras om vore det troligen bÀttre att bygga ut systemet för trÀngselskatter. Det skulle kunna utökas till fler stÀder och vissa större vÀgar.
Ăven dĂ€r finns integritetsrisker, men de Ă€r lĂ€ttare att hantera.
Effekterna skulle likna kilometerskatten pÄ mÄnga sÀtt, och innebÀra att vi slutar straffskatta bilberoende personer i glesbygd.
Vi skulle slippa enorma statliga register över exakt hur och var vi kör vÄra bilar.
Joakim Broman, ledarskribent pÄ Liberala NyhetsbyrÄn