Vill ha bättre villkor för bil i jobbet

Reglerna kring bil i jobbet är snåriga. Ett schablonavdrag som medgav viss privat användning av firmabilar skulle underlätta tillvaron för både företag och anställda.

Not Found2014-12-21 20:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bilen är ett arbetsredskap. För många företag och branscher är den helt nödvändig för verksamheten. Ändå omgärdas användningen av bil i jobbet av en mängd dyra och krångliga regler, och värst är det för de rena företagsbilarna.

Vad många inte tänker på är att många av de bilar vi ser dagligen är företagsbilar på väg till arbeten. Läkaren som ska på hembesök eller rörmokaren som ska stoppa översvämningen i källaren.

Speciellt gäller detta i städerna. Antalet bilar ökar med antalet invånare och mest ökar antalet bilar som ägs av juridiska personer. Bilarna i till exempel Stockholm har blivit 14 procent fler de senaste tio åren, medan bilarna som ägs av företag har blivit 30 procent fler, enligt SCB.

När man låter den egna bilen stå gör man det ofta för att man i stället kan utnyttja andras bilar. Allt fler handlar allt från böcker och kläder till veckans matvaror på internet, det innebär mindre bilkörning för privatpersoner, men mer för företagen som levererar varorna till närmaste utlämningsställe – eller ända hem till dörren.

Det är en praktisk lösning för såväl konsumenter som miljö, transporterna planeras och rutläggs för att vara så korta och effektiva som möjligt, men krångliga regler gör det svårare för företag att erbjuda hemleveranser och hembesök.

Svårigheter för företag att expandera och utveckla sin affärsmodell påverkar tillväxten och jobben. När företagen ges möjlighet att växa skapar det fler arbetstillfällen, men många företag är beroende av fungerande regelverk för tjänstebilar för att kunna utvecklas.

En Skop-undersökning som vi i Företagarna låtit göra visar att värst drabbas tjänsteföretagen, och regelkrånglet är ett hinder på vägen mot en vidare utveckling av den tjänstesektor som har potential att bidra med både arbetstillfällen och tillväxt.

Men även tillverkningsbranschen drabbas och problemen finns i hela landet. Två av fem företag menar att reglerna är ett hinder för företagets verksamhet, ett av fem att det är ett stort eller mycket stort hinder.

I dag tillåts rena företagsbilar köras privat maximalt 100 mil per år, fördelat på maximalt tio tillfällen. Överskrids den sträckan beskattas föraren på samma sätt som om det gällt en förmånsbil. En skåpbil med en passagerarplats och skåpet fullt med verktyg som används för att köra förbi mataffären på väg mellan två uppdrag bedöms, och beskattas, alltså på samma sätt som en femdörrars sedan som används för såväl daglig pendling som familjesemestrar.

Det gör tillvaron orimligt komplicerad för de anställda och företag som vill följa reglerna men kämpar för att få ihop livspusslet. Att ta företagsbilen med hem kvällen innan ett tidigt möte kan innebära skillnaden mellan att få äta frukost med barnen och att behöva gå hemifrån innan de vaknat för att hinna förbi arbetsplatsen och hämta bilen innan arbetsdagens början.

Ett schablonavdrag som medgav viss privat användning av firmabilar skulle underlätta tillvaron för både företag och anställda. Reglerna kring bil i jobbet är snåriga, otidsenliga och ett farthinder för många företags utveckling.

Det är hög tid att ta ett helhetsgrepp om problemet, för jobben skull.

Örjan Hultåker ordförande Företagarna Stockholms stad Fredrik Annell Berger ordförande Företagarna Uppsala

Läs mer om