Vi vill att lärarna ska sätta sig i skolbänken igen

Debatt. Lärarnas roll i klassrummet behöver stärkas och fokus ska ligga på ämneskunskaper. För att öka ämneskunskaperna och ämnesmetodiken i läraryrket föreslår Liberalerna en omfattande vidareutbildning av den svenska lärarkåren.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2016-09-02 05:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dagarna återvänder skoleleverna till skolbänken.

De möter i de flesta fall starkt engagerade lärare.

Skolans utmaning är dubbel: resultaten har sjunkit i 25 år, och den trenden måste brytas, samtidigt ska skolan möta den största integrationsutmaningen någonsin.

Om skolan misslyckas kommer Sverige att misslyckas.

Men det omvända gäller också; om skolan lyckas kommer Sverige att lyckas.

Läraryrket är Sveriges viktigaste. Men kommunaliseringen tog knäcken på yrkets status. Lönerna sjönk i förhållande till andra kommunalanställda, behörighetskraven luckrades upp, obehöriga lärare anställdes och fortbildningen närmast upphörde.

Alliansregeringen genomförde fyra stora reformer för att öka attraktionskraften och höja kvaliteten: lärarlegitimation, förstelärarsystemet, en ny lärarutbildning med återinförda stadielärare och statliga bidrag till höjda lärarlöner.

Reformerna har gett ett både synbart och tydligt resultat. Söktrycket till lärarutbildningen har till exempel ökat med 70 procent sedan den nya lärarutbildningen startade 2011. Det är ett mycket starkt resultat – men det krävs mer.

Ämneskunskaper är avgörande i skolan. Det finns de på vänsterkanten som hävdar att faktakunskaper spelat ut sin roll och att man kan googla sig till fakta. Det viktigaste, enligt dessa, är det kritiska och kreativa tänkandet.

De har helt fel. För att kunna dra slutsatser, tänka kritiskt, eller vara kreativ, krävs fakta.

För att tänka utanför boxen behöver man veta hur en box ser ut.

Lärarnas roll i klassrummet behöver stärkas och fokus ska ligga på ämneskunskaper. För att öka ämneskunskaperna och ämnesmetodiken i läraryrket föreslår Liberalerna en omfattande vidareutbildning av den svenska lärarkåren.

Vi avsätter åtta miljarder kronor, under fyra år, för denna reform, vilket är den största vidareutbildningssatsningen för lärare någonsin.

Vi föreslår att ett års vidareutbildning på universitet i ämneskunskap, eller ämnesmetodik, ska vara ett självklart inslag under en lärarkarriär. Utbildningen kan avse fördjupade ämneskunskaper i ett ämne som läraren redan är behörig i eller att bli behörig i ytterligare ett.

Utbildningen ska avse legitimerade lärare i grundskola och på gymnasium som har minst tio års lärartjänstgöring bakom sig. Förslaget innebär en skyldighet för skolväsendet att erbjuda alla vidareutbildning och en skyldighet för arbetsgivaren att bevilja tjänstledighet.

Skolans huvuduppgift är att lära ut kunskaper. Det förutsätter att lärarna själva har goda ämneskunskaper och behärskar metodiken att lära ut.

Steg för steg kommer vi liberaler att föreslå de reformer som vi tror krävs för att lyfta svensk skola tillbaka till världsklass.

Andreas Westerberg(L)

gruppledare, Skellefteå

Stina Engström(L)

vice ordförande i gymnasienämnden, Skellefteå

Lars Åhman(L)

ledamot i för- och grundskolenämnden, Skellefteå

Gun Westin(L)

ersättare i för- och grundskolenämnden, Skellefteå

Om skolan misslyckas kommer Sverige att misslyckas. Men det omvända gäller också.

Läs mer om