Vi gör skolorna i Skellefteå bättre

Debatt. Vi tror och hoppas att Skellefteås kommunala och fristående huvudmän är beredda att ta sitt för att göra en bra skola bättre.

Not Found2015-05-13 03:26
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sveriges Skolledarförbund organiserar Sveriges viktigaste chefer – rektorer och förskolechefer.

Som chefer på landets största arbetsplats tar vi ansvar för skolans resultat och för barns och elevers kunskapsutveckling.

För Skellefteås för-, grund- och gymnasieskolor innebär det att vi vill att förskolechefer och rektorer.

- Visas tillit och förtroende och får ansvar och befogenheter.

Det finns undersökningar som visar att ungefär två tredjedelar av landets kommunpolitiker saknar förtroende för sina skolledare. Avsaknad av tillit och förtroende mellan nivåerna försvårar för förskolechefer/rektorer att utföra sitt nationella uppdrag.

Delegationsordningen har stor betydelse för tydligheten, ansvaret och rättssäkerheten. Ansvar och resurser behöver följas åt och förskolechefer/rektorer i Skellefteå måste få resurser och förtroende att utföra sitt ansvar.

- Ska kunna sätta det pedagogiska ledarskapet i fokus.

Att vara pedagogisk ledare innebär att ta ansvar för det uppdrag staten formulerat – att styra och leda utbildningen mot de nationella målen. Det innebär att förskolechef/rektor leder lärandet och skolans interna processer för ökad måluppfyllelse, leder och formar förskolans/skolans kultur, motivation och känsla av sammanhang samt styr de tillgängliga resurserna så att de används för lärande och undervisning.

Rektorer och förskolechefer i Skellefteå måste få utrymme att utöva sitt ledarskap.

- Får en rimlig arbetsbörda.

En skolledare i Sverige har i genomsnitt 46 timmars arbetsvecka. Man är, och förväntas i allt högre grad, ständigt vara tillgänglig via e-post, telefon eller sociala media. Detta leder till risker för en ökande ohälsa bland rektorer och förskolechefer. Skolledarnas arbetsgivare behöver göra tydligare överenskommelser och uppföljningar av skolledarnas arbetstid.

En skolledare i Skellefteå har i genomsnitt 37 underställda. Därför bör en översyn göras över varje skolledares ansvarsområde avseende antal medarbetare, verksamheter, enheter, geografisk spridning och andra faktorer som påverkar uppdragets komplexitet.

Rektorer och förskolechefer i Skellefteå måste få rimliga förutsättningar att utföra sitt arbete.

- Får skälig lön som motsvarar det stora ansvar och den komplexa uppgift de har.

Lönen måste i högre utsträckning vara kopplad till uppdraget. Dagens nationella löneskillnader, där lönen kan variera mellan 35 000 och 60 000 kronor i månaden, är inte sakligt motiverad. Högst medellön har föga överraskande Stockholms län medan Västerbotten återfinns i botten.

Med de satsningar på lärarlöner som gjorts i och med förstelärarreformen kommer de i många fall att ligga högre än medellönen för skolledare trots tjänstens betydligt mer begränsade ansvar. Attraktiva skolledarlöner är en investering som har positiv inverkan på rekrytering av skolledare och betydelse för kontinuitet och kvalitet i förskola och skola.

Rektorer och förskolechefer i Skellefteå måste få en rimlig lön och vara en prioriterad yrkesgrupp i kommande löneöversyner.

Sveriges Skolledarförbund tar sitt ansvar för utvecklingen av skolan. Vi tror och hoppas att Skellefteås kommunala och fristående huvudmän också är beredda att ta sitt för att göra en bra skola bättre.

Tommy Lindmark

Skellefteås lokalavdelning inom Sveriges Skolledarförbund

Stefan Andersson

Skellefteås lokalavdelning inom Sveriges Skolledarförbund

Anita Stenmark-Lundström

Skellefteås lokalavdelning inom Sveriges Skolledarförbund

Carina Fahlgren

Skellefteås lokalavdelning inom Sveriges Skolledarförbund

Per Moen

Skellefteås lokalavdelning inom Sveriges Skolledarförbund

Staffan Larsson

Skellefteås lokalavdelning inom Sveriges Skolledarförbund

Nina Thunebro

Skellefteås lokalavdelning inom Sveriges Skolledarförbund

En skolledare i Sverige har i genomsnitt 46 timmars arbetsvecka. Man är, och förväntas i allt högre grad, ständigt vara tillgänglig via e-post, telefon eller sociala media.

Läs mer om