Den rödgröna regeringen har lagt fram sin regeringsförklaring.
Det som är anmärkningsvärt är att samma regering som säger sig vilja ha en fossilfri fordonsflotta, och vill ”höja ambitionerna för klimatpolitiken”, är så andefattig när det gäller den tunga trafiken.
Inte med ett enda ord nämns lastbilar i regeringens viktigaste tal trots att de aviserat allt från vägslitageavgifter till fossilfrihet. Inte heller är förhandlingarna mellan Sverige och EU-kommissionen klara när det gäller det statsstöd för drivmedel som ska gälla redan från årsskiftet.
- Våra medlemmar kör gärna fossilfritt, men då är det också viktigt att stora transportköpare som kommuner, regioner och andra myndigheter går före och sätter klimatsmarta mål som krav i sina upphandlingar. Här har regeringspartierna mycket makt eftersom de är en del av majoritetsstyret i en lång rad svenska kommuner.
- Om våra medlemmar ska vara med och betala världens högsta drivmedelsskatter, vägslitageavgifter och dessutom bidra till en fossilfri fordonsflotta måste regeringen agera med högre hastighet för att också värna de näringspolitiska dimensionerna. Annars kommer utsläppsstatistiken att se bra ut, men inte verkligheten, eftersom transporterna kommer att göras via andra länders transportörer, vilket det inte förs statistik över.
- En förutsättning för trafiksäkra, socialt ansvarstagande och miljösmarta tunga fordon är en långsiktig och genomtänkt strategi. Svensk åkerinäring har dörren öppen och bidrar gärna till konstruktiva lösningar till gagn för både näringsliv och miljö.
Svensk åkerinäring behöver fasta, långsiktiga konkurrensneutrala spelregler för drivmedel. Det är mycket svårt att driva åkeriföretag när skatter, och därmed också kostnader för drivmedel, ändras med kort varsel och dessutom flera gånger under ett fordons ekonomiska livslängd.
Sverige och Storbritannien är de länder inom EU som har högst dieselskatt för yrkesmässig godstrafik på väg. EU-direktivet tillåter att kommersiell trafik har lägre skatt på bränsle än övriga fordon och privata bilar.
Regeringen måste införa ett system med restitution, en slags återbäring, av energiskatter för yrkesmässiga godstransporter med fordon från 7,5 tons totalvikt. Fordon som tankas i Sverige bör kunna få tillbaka den del av dieselskatten som överstiger EU:s mininivå. Därmed blir det mindre lönsamt att tanka utomlands.
En svensk timmerbil som kör 20 000 mil per år betalar i dag cirka 600 000 kronor i dieselskatter. Med återbäring skulle skatten bli cirka 380 000. Fordon som kör styckegods, 20 000 mil per år, betalar cirka 400 000 kronor per år i dieselskatt. Med förslaget blir skatten 250 000 kronor.
Sveriges Åkeriföretag uppmanar regeringen att tänka om och därmed öka landets tillväxt och konkurrenskraft och samtidigt värna miljön.
Carina Ahlfeldt