Vägarna missgynnade i regeringens budget

Debatt. Järnvägens betydelse kommer att öka men den kommer inte att kunna ersätta vägtrafiken.

Not Found2015-10-07 21:50
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så var regeringens budgetproposition presenterad. Många av nyheterna har varit kända, även på transport- och infrastruktursidan.

Alla trafikslag behövs och därför blir transport och infrastruktur ett oerhört viktigt utgiftsområde i statsbudgeten. Mot bakgrund av hur svenska folkets resevanor ser ut är dock snedfördelningen mellan de olika trafikslagen påtaglig. En diskussion om samhällskonsekvenserna av detta är ett måste.

Varje dag görs 13 miljoner resor i Sverige. Nio av tio går på vägarna. I Sverige finns 16 500 km räls att jämföra med 217 000 km väg.

I sak är det välkommet att regeringen satsar på det eftersatta järnvägsunderhållet. Men enligt regeringens budgetproposition och trafikslagsövergripanden plan för 2014 till 2025 beräknas de statliga investeringarna i järnväg uppgå till 112 miljarder kronor medan investeringarna i vägnätet till cirka 45.

Det är märkligt att en så liten del av investeringarna i infrastruktur görs på vägar som det stora flertalet svenskar använder sig av.

Kungliga Automobil Klubben (KAK) är inte ensam i denna uppfattning. I en Skop-undersökning har vi frågat svenskarna om deras syn på hur resurser bör fördelas i samband med infrastruktursatsningar.

En majoritet (58 procent) anser att pengarna som satsas på trafikinvesteringar och underhåll bör fördelas efter hur många som reser med olika trafikslag. Betydligt färre (33 procent) anser att pengarna bör fördelas efter politikernas önskan om att styra folks resande.

De flesta är nog överens om att infrastruktursatsningar är avgörande för Sveriges framtid. Järnvägens betydelse kommer att öka, men den kommer inte att kunna ersätta någon större del av vägtrafiken under överskådlig framtid. Stationerna ligger helt enkelt inte tillräckligt nära vare sig de företag eller resenärer.

Om Sverige ska kunna utvecklas och hävda sig i den hårda internationella konkurrensen krävs effektiva och pålitliga transporter. Valet av trafikslag måste få styras av behovet vid varje tillfälle.

Detta tycks svenska folket ha insett och det är dags att politiker och makthavare nu gör detsamma.

Anders Ydstedt ordförande i Kungliga Automobil Klubbens expertråd Johan Hallenborg Kungliga Automobil Klubbens expertråd 18541234

Läs mer om