Replik på Malin Lernfelts ledare ” Normkritik har blivit ett kvävande kackel” publicerad i Norran och på norran.se torsdagen den 6 oktober 2016.
Uppgiften att Per-Axel Janzon tvingades bort är direkt felaktig.
Han hade i uppdrag att göra ett utbildningsprogram om normkritik. Hans idé var att undersöka hur UR själva arbetar med normkritik. Ansvarig utgivare ansåg att detta inte låg inom ramen för UR:s uppdrag att göra utbildningsprogram.
Ansvarig utgivare ville se en utveckling av programidén, vilket Per-Axel Janzon avböjde. Han föreslog i stället själv en lösning som innebar ett avslut, vilket han också meddelade att han var nöjd med.
För att ett utbildningsprogram ska ge god effekt i lärande behövs flera och olika kompetenser. Det handlar både om traditionella kompetenser inom journalistik, pedagogik och produktion, men också om nära dialog med användare, kunskap om utmaningar i styrdokument för olika utbildningsområden, om digitala användarbeteenden, mediepedagogik och andra kompetenser som bidrar med fler perspektiv.
Det är ett lagarbete med den som ska lära sig i fokus.
UR har inget nyhetsgranskande uppdrag, däremot gör vi bland annat utbildningsprogram om källkritik för barn och unga att reflektera kring i skolan.
Vi kan bara konstatera att endast några få journalister har hört av sig till UR och faktagranskat de felaktiga uppgifter som nu cirkulerat i två veckor – trots att de tydligt dementerats från UR:s sida.
Per Bergkrantz