Tyngre lastbilar sparar miljön

Debatt. Att packa lastbilar effektivt, eller att varje lastbil får med sig mer last, är ett bra sätt att minska utsläppen.

Not Found2015-02-04 02:49
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under lång tid har möjligheten att tillåta tyngre lastbilar på de svenska vägarna utretts.

I januari förra året gick Magdalena Andersson (S), då ekonomisk-politisk talesperson, och Anders Ygeman (S), då ordförande i trafikutskottet, till angrepp på Alliansregeringen. De efterlyste handling så att tyngre lastbilar skulle tillåtas, en viktig reform för både miljö och näringsliv.

Nu, ett år senare, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i en interpellationsdebatt att beskedet dröjer ytterligare.

Det transporteras cirka 405 miljoner ton gods i inrikes trafik. Merparten (325 miljoner ton) körs med lastbil. Med ökad tillåten längd på fordonskombinationer kan bruttovikten ökas samtidigt som infrastrukturkostnaderna kan hållas låga.

Det är hög tid att den svenska regeringen ändrar i trafikförordningen och höjer maxvikten. Denna förändring skulle sänka utsläppen, minska transportkostnaderna och antalet lastbilar på våra vägar. Samtidigt ökar trafiksäkerheten och Sveriges konkurrenskraft.

Transporter med lastbil kan ske på cirka 570 000 kilometer vägar och gator.

Transporter med järnväg är begränsade till cirka 11 206 kilometer järnvägsspår.

Vad vi behöver är en bättre fungerande järnväg, med fler tågaktörer, som kan konkurrensutsätta de som finns i dag, samt underhåll och utbyggnad så att förutsättningar ges för att kunna transportera mera gods på järnväg. Men i dag har vi inte en järnväg som täcker hela riket. Därför behöver vi effektivisera transporterna på väg.

Att packa lastbilar effektivt, eller att varje lastbil får med sig mer last, är ett bra sätt att minska utsläppen. Förslaget är att tillåta bilar med en längd på 32 meter och med en bruttovikt på 74 ton. I dag är det 25 meter och 60 ton som gäller i Sverige. Miljövinsterna med längre och tyngre ekipage är uppenbara.

Fack och arbetsgivare inom 16 olika branscher står bakom förslaget. I Finland har man redan infört tillstånd för tyngre lastbilar. Eftersom transportkostnaderna är en stor utgiftspost tappar våra företagare i norra Sverige i konkurrenskraft.

Politiken måste än en gång påminnas om att utdragna beslut får konsekvenser. Företagarna får betala när politiken drar beslut i långbänk.

Norra Sverige är en region där transport på väg är en nödvändighet för att vi ska kunna behålla våra företag. Det handlar om arbetstillfällen och konkurrensförutsättningar hos företagen. Politiken skapar förutsättningar, företagen tillväxten och jobben, beslut som dras i långbänk eller uteblir skapar arbetslöshet och stagnation.

Ingela Lekfalk

regionchef Företagarna Norrbotten

Torbjörn Halvardsson

regionchef Företagarna Västerbotten

Carina Ahlfeldt

regionchef Sveriges Åkeriföretag Norr

Politiken måste än en gång påminnas om att utdragna beslut får konsekvenser.

Läs mer om