Den här veckan arrangeras en Hållbarhetsvecka i Norr- och Västerbotten.
Boende i landets två nordligaste län har chansen att testa olika lösningar för en mer hållbar livsstil, alltifrån fair trade-mat till elcyklar och bussresor. Fokus ligger på förändringar man kan göra i vardagen och många smarta transportlösningar visas upp.
Vi vet att väldigt många inte klarar vardagen utan bil när avstånden är långa och busstidtabellen gles. Därför bör Hållbarhetsveckan skicka tre budskap till rikspolitiken:
- Fixa det befintliga
Regeringens största vägsatsning är Förbifart Stockholm och den största järnvägssatsningen är snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. I närtid måste det vara viktigare att få existerande räls och väg att fungera.
Ständiga förseningar, och förhöjd olycksrisk, efter årtionden av försakat underhåll, gör det allt svårare att ta tåget. Reparera och förbättra det befintliga och säkerställ en långsiktig underhållsfinansiering innan nya satsningar görs.
- Utnyttja skogens guld
Regeringens fordonsfokus är el med supermiljöbilspremie för personbilarna och ett särskilt anslag för elbussar. Elbilarnas räckvidd ökar vilket kombinerat med fler snabbladdare gör att de kan täcka behoven för allt fler. Elbilen är mest lönsam med sex–tio mils resväg enkel väg.
Men elbilen kan inte täcka alla behov, särskilt inte i norra Sverige. Därför behöver regeringen förstärka sin satsning på biodrivmedel – som biodiesel, etanol, biobensin och biogas – som kan produceras lokalt av hushållens avfall och skogens restprodukter.
De kan användas i befintliga fordon utan ombyggnad eller efter konvertering vilket är viktigt för alla oss som inte vill gräva de djupa hål i plånboken som en ny bil innebär. Biodrivmedlen skapar också välkomna arbetstillfällen i regionen, till skillnad från bensin och diesel som ger jobb i Putins Ryssland.
- Låt det kosta där alternativen finns
Efter den uppslitande diskussionen om skattehöjningen på bensin och diesel är det dags att ta en principdiskussion om milkostnaden. Det är inte rimligt att det kostar lika mycket att ta bilen mellan Arvidsjaur och Arjeplog, där kollektivtrafiken är blygsam, som mellan Stockholm och Uppsala, där det många gånger i timmen går fjärrtåg, regionaltåg, pendeltåg och buss.
Vi behöver ett smartare system som gör det dyrare att ta bilen där det är lätt att välja alternativen, och som inte höjer kostnaderna på samma sätt där det inte finns någon annan utväg.
Hållbarhetsveckan är ett lysande initiativ. Men Norr- och Västerbotten kan inte göra allt själva därför behövs det också en nationell plan för regional hållbarhet.
Mattias Goldmann
vd tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet
Biodrivmedlen skapar välkomna arbetstillfällen i regionen, till skillnad från bensin och diesel som ger jobb i Putins Ryssland.