Trafikpolisen borta om tio år

Debatt. Det är snarare regel än undantag att trafikspecialisterna kommenderas till exempelvis övervakning av fotbollsmatcher.

Not Found2015-12-19 15:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att en bransch ropar efter fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt.

Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller – främst av polis – vid väg, dygnets alla timmar.

Och alltför få stoppas, tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.

Det förebyggande arbetet är fundamentalt för fortsatt god trafiksäkerhet. För en tid sedan rapporterade SVT om det allvarliga läge som landets trafikpolis befinner sig i. Sveriges Åkeriföretag är mycket oroade och har vid ett flertal tillfällen lyft detta direkt till såväl politiker som polismyndigheten.

Vad hjälper det att vi utbildar våra anställda om inte staten tar sitt ansvar?

Att trafikpoliser används till annat än trafikkontroller är inget ovanligt. Det är snarare regel än undantag att trafikspecialisterna kommenderas till exempelvis övervakning av fotbollsmatcher. Att de blir en resurs hos den lokala polisorganisationen kan ytterligare försämra läget.

I en undersökning gjord bland våra medlemsföretag säger hälften att de blivit kontrollerade av polis som mest en gång vartannat år. Men det varierar också. Man kan också bli stoppad en gång vart 35:e år eller var 50 000 mil som en åkeriföretagare räknat ut.

Åkeriföretagen tycker att det är alldeles för lite. Samma undersökning visar också att trafiksäkerheten upplevs förfallen.

Kan det bli sämre?

Nu måste väl botten vara nådd?

Den tekniska utvecklingen av både fordon och vägar har medfört stora minskningar av trafikskador och Sverige har länge varit världsledande. Teknisk utveckling av kontrollverktyg har också skett men en kameraövervakning upptäcker inte bromslösa bilar. Fartkameror ser inte trötta förare eller överlast. Ny teknik ersätter inte ett erfaret öga som vet vad det ska leta efter. Teknik kan komplettera övrig kontrollverksamhet, men är inte en ersättning för den.

Sveriges Åkeriföretag anser att det behövs ett tydligt fokus och en prioritering gällande trafikpoliser och deras villkor. Det behövs satsningar på ett ökat antal och tydliga mål och delmål.

Polisen i allmänhet är underbetald, och specialister – som trafikpoliser – i synnerhet. Högre lön, möjlighet till karriär och andra statushöjande åtgärder är viktiga incitament.

Polisen har fått ökade befogenheter, lagar har skruvats åt för att de ska kunna se till att regelefterlevnaden längs vägarna ökar. Men vi saknar poliserna som kan effektuera detta. Det krävs kompetenta trafikpoliser i mycket större antal än i dag, och det behövs klampning på riktigt, utan 24-timmarsgräns.

Vi behöver ge seriösa åkeriföretagare en ärlig chans.

Vi behöver fair transport på vägarna.

Carina Ahlfeldt regionchef Sveriges Åkeriföretag Norr Kent Ernerstedt styrelseordförande Sveriges Åkeriföretag Norr Stefan Sjögren styrelseledamot Sveriges Åkeriföretag Norr 18541234

Läs mer om