Från Sveriges Åkeriföretag Norr ser vi väldigt allvarligt på situationen för polisen i våra fyra nordligaste län.
Avstånden är långa och resurserna minskar. Vi hamnar i en ohållbar situation där laglöshet råder.
Vi har under lång tid följt utvecklingen inom svensk polis och är mycket oroade över vad vi ser. Samtidigt som poliskåren minskar, och behöver mer resurser, så har vi gjort beräkningar som visar att svensk polis står helt utan trafikpoliser med kunskap om tunga transporter inom sju år.
Av 28 806 anställda inom polismyndigheterna är 105 trafikpoliser och 46 besiktningsmän som har behörighet att kontrollera tung trafik. Det motsvarar fem promille av de anställda.
Med nuvarande takt kan svensk polis stå utan specialistkompetens för tung trafik inom sju år om inget görs. 50 procent av tiden går bort i ledigheter, restid, utbildning och stöd till annan polisverksamhet.
Kartläggningen grundar sig på enkäter som skickades ut till trafikpoliser i landet våren 2015. Bilden är entydig: det råder stor brist på specialistkompetens för att granska tung trafik som väger upp till 60 ton.
Trafiksäkerhet, ordning och reda, samt rätt kompetens, är avgörande. Det är orimligt att tunga och komplicerade fordon inte kontrolleras av polisen längs vägarna.
På våra vägar passerar ett stort antal lastbilar varje dygn i vardera riktningen. Dessutom har transportstölderna ökat med 52 procent mellan 2007 till 2014. Två–tre procent utreds och klaras upp av polisen. Det är anmärkningsvärt men inte förvånande.
Vi riskerar, som läget ser ut i dag, en situation där det blir snudd på laglösa vägar, i den bemärkelsen att det som trafikpolisen är satt att kontrollera, finns det inte kompetens eller resurser till att granska.
Vi vill se följande åtgärder:
- Ett tydligt fokus och en prioritering gällande trafikpoliser och deras villkor.
- Att trafikpoliser, inte minst specialister på tung trafik, omnämns och lyfts fram i regeringens regleringsbrev till Polismyndigheten.
- Satsningar på ökat antal och tydliga mål och delmål; högre lön, möjlighet till karriär och statushöjande åtgärder.
- Myndighetskontroller (främst polis) längs vägarna under dygnets alla timmar.
Vi uppmanar regeringen att skyndsamt vidta åtgärder för ökad trafik- och transportsäkerhet.
Carina Ahlfeldt
regionchef Sveriges Åkeriföretag Norr
Kent Ernerstedt
ordförande Sveriges Åkeriföretag Norr
Avstånden är långa och resurserna minskar.