Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda antal aktuella frågor inom yrkestrafiken och följa upp redan genomförda reformer.
Transportstyrelsen ska bland annat prioritera frågan om ett skärpt beställaransvar. Även de nya reglerna för cabotagetransporter, utländska transporter och åtgärder vid hindrande av fortsatt färd ingår i uppföljningen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är detta fundamentalt.
Sveriges Åkeriföretag är positivt till uppdraget och dess innehåll. Arbetet för hållbara transporter, sund konkurrens och schyssta villkor för den svenska transportbranschen är inte färdigt och en väl fungerande tillsynsmyndighet spelar en avgörande roll.
Det rullar långt över 60 000 lastbilar i Sverige och då är effektiva och tydliga verktyg för att förebygga rattfylleri, för lite sömn/vila och andra potentiella brott oerhört viktiga för både branschen och allmänheten.
En annan del i uppdraget är att den som beställer en transport kan komma att få ta ett större ansvar för hur deras produkter faktiskt transporteras. Den lag som finns i dag har visat sig vara helt tandlös. Vi känner inte till en enda dom där beställaren dömts för bristande beställaransvar.
Sveriges Åkeriföretag har genom initiativet ”Fair transport” arbetat för att tydliggöra hur sunda transporter från sunda företag kan identifieras. Vår förhoppning är att du som kund, oavsett var, någon gång ställer frågan om hur ditt kaffe, din tv eller din tröja har blivit transporterad. Då får vi en verklig påverkan på transporterna.
Carina Ahlfeldt