Stordrift kan inte vara den enda vÀgen framÄt

Debatt. Att filmen handlar om ekonomi, och att kunna effektivisera skolan för att spara pengar, det förstÄr vi. Men vi vet Àven att skolnedlÀggningar inte alltid genererar tÀnkta besparingar. Till exempel blir det mer skolskjuts, fler fritidsbarn och nya, högre lokalkostnader.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2017-01-23 06:58
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SkellefteĂ„ kommun publicerade i december förra Ă„ret en film pĂ„ sin hemsida: ”En skola för framtiden.”

Filmen beskriver hur skolkontoret – eller den politiska majoriteten – vill förĂ€ndra skolan.

Vilket kan sammanfattas med att det bara Àr i de större orterna och i sjÀlva SkellefteÄ som skolor i framtiden ska finnas.

Vi i Centerpartiet tror att det finns andra lösningar Àn stordrift i staden för en skola för framtiden och vi Àr kritiska till den publicerade filmen.

I filmen stĂ„r det: ”Bra lĂ€rare Ă€r det viktigaste för barnens utveckling, sĂ„ vĂ„ra skolor behöver vara attraktiva arbetsplatser.”

Det tycker vi ocksÄ. Men med instÀllningen att det bara Àr pÄ större enheter med fler kollegor som lÀrare kan utveckla undervisningen förstÀrks problematiken med att rekrytera lÀrare till ytteromrÄdena. För vem vill söka jobb pÄ en mindre skola som kanske stÀngs nÀsta termin?

Vi i Centerpartiet ser digitaliseringens möjligheter som en framtid för smÄ skolor och den begynnande lÀrarbristen.

”Med fler vuxna som ser och hör ökar tryggheten för barnen”, visar filmen.

Vi hĂ„ller med om att fler vuxna i skolan kan bidra till mer trygghet. Men vi hĂ„ller dĂ€remot inte med om att det generellt blir tryggare bara med mer folk i samma enhet. Det handlar i stĂ€llet om rĂ€tt typ av prioritering.

Vi i Centerpartiet Àr övertygade om att det Àr lÀttare att se och uppmÀrksamma nÄgon som kÀnner sig otrygg i en mindre enhet. Vi tror ocksÄ att man pÄ en mindre enhet kan fÄ en betydligt bÀttre helhetsbedömning av eleven.

Att filmen handlar om ekonomi, och att kunna effektivisera skolan för att spara pengar, det förstÄr vi. Men vi vet Àven att skolnedlÀggningar inte alltid genererar tÀnkta besparingar. Till exempel blir det mer skolskjuts, fler fritidsbarn och nya, högre lokalkostnader.

I filmen pĂ„stĂ„s att man vĂ€ljer att bygga stora enheter inom skolan för att ”fler och fler familjer flyttar till staden eller de större orterna.”

Den urbaniseringsnorm som avsÀndaren antyder bidrar de sjÀlva med nÀr beslut tas utifrÄn antaganden att folk bara vill bo inne i staden.

Den trenden Àr pÄ vÀg att brytas. Fler och fler söker sig utanför staden för ett annat liv Àn stadslivet. Men en förutsÀttning för att kunna vÀlja att bo var man vill, eller att kunna vÀlja vilken skola ens barn ska gÄ i, Àr att det finns bÄde stora och smÄ skolor, i tÀtorterna och pÄ landsbygden.

Vi i Centerpartiet tror pÄ en levande landsbygd som gÄr hand i hand med staden.

Filmen som skolkontoret – eller den politiska majoriteten – gjort visar inte pĂ„ nĂ„got annat Ă€n att landsbygden ska svĂ€ltas ut och att staden ska fĂ„ blomstra i fred.

Carina Sundbom

gruppledare för Centerpartiet i SkellefteÄ

Mari Lidén Hedström(C)

ledamot för- och grundskolenÀmnden

Maria Bernsson(C)

ledamot i gymnasienÀmnden

Katarina Larsson(C)

ersÀttare i gymnasienÀmnden

Vi i Centerpartiet tror pÄ en levande landsbygd som gÄr hand i hand med staden.

undefined