Telefonförsäljare stör i middagen – påstår sig vilja erbjuda ett gratisprov eller lurar äldre att köpa dyra abonnemang.
Sveriges har hittills haft ett svagt konsumentskydd jämfört med många andra länder. Men den statliga utredningen ”Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning” föreslår en ändring. Nu krävs det att regering och riksdag går hela vägen till lagstiftning och inte sviker konsumenterna längs vägen.
Det som utredningen föreslår är egentligen självklart; att konsumenten i efterhand ska få bekräfta det avtal som ingåtts. Det ska inte gå att endast pressa fram ett ”ja” på telefon. Konsumenten ska få laglig rätt att se villkoren i skrift eller via e-post. Det är det enda rimliga: att tid ges till eftertanke och frågor som: ”Är erbjudandet verkligen så förmånligt?” och ”Behöver jag det här?”
Vid ett butiksbesök vet man vad man vill. Vid telefonförsäljning befinner vi oss ofta i den mest privata av sfärer – hemmet – och är inte förberedda. Det kan liknas vid att bli indragen i en butik du passerar som du inte hade tänkt dig att besöka.
Vi hade gärna sett att utredningen gått ett steg längre och infört krav på förhandsgodkännande från dig för att överhuvudtaget få ringa upp. Vi tycker det är principiellt fel att det krävs en aktiv handling för att slippa marknadsföring via ett så privat, överrumplande och påträngande medel som telefonen (inklusive mobiltelefonen).
Det stående argumentet mot en sådan ordning – att det finns ett Nix-register – haltar eftersom Nix har ”läckor” och riskerar att urholkas nu när våra personuppgifter och medgivanden att ringa upp köps och säljs mellan olika företag.
Mot utredningsförslaget larmar nu telefonsäljande företag om en annalkande katastrof med massiva tapp av order. Vilket säger en del om under vilka omständigheter avtalen ingås i dag.
Många länder har ett fungerande näringsliv trots denna typ av regler och den svenska branschens profetia ska naturligtvis tas med en stor nypa salt. Dessutom lär det ju bli färre reklamationer med mer välgrundade köpbeslut och därmed lägre kostnader.
Utredningen är nu ute på remiss och det är viktigt att förslaget om skriftlig bekräftelse klubbas av riksdagen. Något annat vore att svika de konsumenter som riskerar att råka illa ut, inte minst äldre, personer med funktionsnedsättning och de som inte förstår språket tillräckligt väl.
När Sveriges konsumenter frågade partierna inför valet 2014 svarade i stort sett alla att de stöder skriftlighetskravet och en riksdagsmajoritet att de stöder krav på förhandsgodkännande. Nu är det upp till bevis.
Jan Bertoft
generalsekreterare Sveriges konsumenter
Valter Stenberg(S)
ordförande konsumentnämnden Skellefteå
Många länder har ett fungerande näringsliv trots denna typ av regler.