Många åkeriföretag tvingas lägga ner eller går i konkurs. Det är inte den sunda konkurrensen som är orsaken till detta, utan de oseriösa företagen tillsammans med de beställare som köper deras tjänster.
Vi har en öppen, rörlig arbetsmarknad i Europa som gör att arbetskraft från hela EU kan arbeta här. Detta gör konkurrensen hård och ställer höga krav på åkeriägarna, vilket är helt acceptabelt.
Det är komplicerat, tidskrävande och kostsamt att driva ett sunt åkeriföretag på grund av alla lagar och regler. Detta gör att många osunda åkeriägare försöker fuska: man följer inte kör- och vilotiderna, man är inte så noggrann med sina besiktningar, man anlitar svart arbetskraft där inga skatter eller sociala avgifter kommer in i varken Sverige eller respektive EU-land. En hederlig företagare är chanslös mot detta.
Mätningar som gjorts visar att av de lastbilar som kör fjärrtransporter är 51 procent utländska ekipage. Förmodligen har de betydligt lägre lönekostnader än en svensk åkeriföretagare. Detta ger en tuff konkurrens, men konkurrens på lika villkor är helt okey.
Därutöver finns det många chaufförer som lever i misär. De erhåller varken den lön, den arbetstid, den arbetsmiljö eller de försäkringar de har rätt till. Många gånger får de själva betala dieseln för att komma vidare. För ett företag som betalar ut lagenliga löner och ersättningar, satsar på arbetsmiljö och bilar som klarar besiktningen är det omöjligt att konkurrera på dessa villkor.
Vi måste stoppa den osunda konkurrensen i åkerinäringen. Vi behöver kontrollsystem och resurser i åkeribranschen som ser till våra lagar följs av alla. Vi behöver ta krafttag mot social dumping, vi behöver fler trafikpoliser och polisen måste ges möjlighet att stoppa och hålla kvar trafikfarliga fordon. Vi behöver också se ett ökat beställaransvar.
Vi månar om våra medlemmar och deras framtid och vårt fokus är att få till stånd stärkt konkurrenskraft, fler effektiva transporter och inte minst bättre trafiksäkerhet. Detta gagnar alla och branschens aktörer måste ta sitt ansvar för en bra utveckling.
Carina Ahlfeldtregionchef Sveriges Åkeriföretag Norr
Torbjörn Halvardssonregionchef Företagarna Västerbotten