Statlig järnväg är en bättre järnväg

En väl fungerande infrastruktur är en förutsättning för att näringslivet ska kunna utvecklas och för att skapa goda livsmiljöer.

Not Found2014-08-06 04:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att järnvägstransporterna ska fungera, och kunna konkurrera, med andra typer av kommunikationer krävs offensiva satsningar på underhåll och utbyggnad, inte minst i norra Sverige. Vänsterpartiet har tagit fram ett tiopunktsprogram som skapar kraftigt ökad kapacitet, och därmed bättre punktlighet för både resenärer och gods.

Bristerna i underhållet av våra järnvägar blir alltmer uppenbara och växer i omfattning. Den uppstyckning och privatisering som skett av järnvägen i Sverige ger negativa effekter både för pålitligheten och för säkerheten. Avregleringen av järnvägen gör att priserna är så pressade att kvaliteten blir lidande. Tågförseningarna är en tydlig konsekvens av detta.

En satsning på järnvägen i norra Sverige är en satsning som gynnar hela landet. Här finns stora delar av basindustrin men också glesbygd som riskerar att avfolkas.  En väl fungerande infrastruktur är en förutsättning för att näringslivet ska kunna utvecklas och för att skapa goda livsmiljöer, så att vi får platser som människor både väljer att flytta till och att stanna kvar på.

Vänsterpartiets förslag till järnvägssatsningar i norra Sverige består av tio punkter:

- Vi vill återreglera järnvägen så att staten tar ett helhetsansvar för järnvägssystemet och ger SJ tydliga mål som prioriterar samhällsnyttan.

Vi vill genomföra byggandet av Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.

Vi föreslår en upprustning av Inlandsbanan med tillhörande tvärbanor.

Vi vill bygga järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara.

Vi vill möjliggöra för högre hastigheter längs Ostkustbanan, Dalabanan och Södra stambanan. Detta är en central åtgärd för att komma till rätta med flaskhalsen såväl mellan nord och syd som mellan öst och väst.

Malmbanan mellan Riksgränsen och Luleå ska förses med dubbelspår för att möjliggöra för snabbtåg mellan Kiruna och Luleå.

Vi vill satsa på hållbara godstransporter för gruvnäringen i norra Sverige och Bergslagen. Vi föreslår en flexibel investeringspott för hållbara transportlösningar för näringslivet.

I vår budget ökar vi anslagen för banunderhåll. Vi investerar 1,2 miljarder kronor mer än regeringen 2015, 1,3 miljarder 2016 och 1,4 miljarder 2017. Detta skapar förutsättningar för både nödvändig kapacitet och förbättrad säkerhet.

Vi vill specifikt utöka resurserna för underhållet av lågtrafikerade banor och kapillärspår. Detta är av särskild vikt för landsbygden.

Vi vill ge Trafikverket i uppdrag att i egen regi överta kontrollen över statusen på anläggningarna. Statliga Infranord ska därefter göras om till en ren underhållsorganisation.

Sverige står inför ett vägval. Antingen fortsätter vi på regeringens linje med en dåligt underhållen järnväg med bristfällig kapacitet och ständiga förseningar. Eller så rustar vi upp järnvägen och skapar ett transportsystem som är hållbart och som gör att människor och företag kan leva och utvecklas i hela landet.

Jonas Sjöstedt(V)

partiordförande och förstanamn på Vänsterpartiets riksdagslista i Västerbotten

Läs mer om