Spiken i kistan för svensk åkerinäring

Debatt. Så gott som alla varutransporter börjar och slutar med lastbil. I vårt glesbefolkade land är järnväg och sjöfart oftast inget alternativ. En vägslitageskatt kommer att slå ut många företag och sänka lönsamheten i resten.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2016-08-24 05:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svenska åkerier kämpar för sin överlevnad.

Höga bränsleskatter och en snedvriden konkurrens från utländska speditionsfirmor tvingar många svenska åkerier i konkurs.

Regeringens planer på att införa en vägslitageskatt kan bli spiken i kistan för svensk åkerinäring.

Regeringen har tillsatt en utredning för att komma fram till hur Sveriges konkurrenskraft ska kunna krossas. Utredningen ska ge förslag på en vägslitageskatt som ska beskatta lastbilar baserat på körsträcka.

Förslaget ska presenteras senast den 6 december men under en hearing berättade utredaren att skatten kan bli så hög som 24 kronor milen.

En sådan skatt kommer att innebära en katastrof.

Så gott som alla varutransporter börjar och slutar med lastbil. I vårt glesbefolkade land är järnväg och sjöfart oftast inget alternativ. En vägslitageskatt kommer att slå ut många företag och sänka lönsamheten i resten.

De företag som inte kan ta mer betalt av kunderna riskerar att gå omkull. Företag i glesbygd kommer att få svårare att sälja sina varor till storstäderna. Svensk skogsindustri kommer att få svårare att exportera. Hela ekonomin kommer att påverkas.

Hårdast drabbas åkeribranschen, som redan i dag är hårt ansatt av utländsk konkurrens. Förare från utlandet bryter inte sällan mot trafikregler och dumpar priserna. Trafikpolisen är underbemannad och ytterst få åker fast.

Regeringens chockhöjning av dieselskatten har försämrat åkeribranschens marginaler. Att i detta läge utreda införandet av ännu en pålaga vittnar om regeringens bristande sympati för åkarna, för glesbygden och för småföretagares villkor.

Från socialdemokratiskt håll har det framförts att skatten kan motverka att svensk åkerinäring slås ut av utländsk trafik. Men sådana argument är trams eftersom det förutsätter att utländska åkare kommer att betala vägslitageskatten i samma utsträckning som svenska.

Det är naivt att tro att detta kommer ske. Snarare kommer konkurrensen från utländska åkerier att snedvridas ytterligare.

Man kan fråga sig varför regeringen tillsätter en utredning som ska finna ett sätt för lastbilstrafiken att bära sina samhällsekonomiska kostnader. Politikerna ställer inte något sådant krav för exempelvis tågtrafik, som är beroende av subventioner.

Regeringen verkar vara mer intresserad av eventuella intäkter till statskassan än miljöfrågor och en rättvis kostnadsbörda.

Frågan är om politikerna är intresserade av att ta konsekvenserna i form av konkurser och långa köer till Arbetsförmedlingen.

Om de inte är beredda att ta dessa konsekvenser bör de lägga det kommande förslaget där det hör hemma – i papperskorgen.

Adam Rydström

företagarombudsmannen vid tankesmedjan Den nya välfärden

Regeringens planer på att införa en vägslitageskatt kan bli spiken i kistan för svensk åkerinäring.

Läs mer om