Skellefteå bryter mot skollagen

Det är förödande att elever dagligen förlorar lektionstid och störs av klasskompisars ”drop-in”.

Not Found2014-09-05 03:20
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En undersökning genomförd i Skellefteå kommun, presenterad för barn– och grundskolenämnden, uppger 27 procent av högstadieeleverna i kommunen att elever kommer för sent till varje lektion. Ytterligare 38 procent uppger att elever gör det någon gång varje dag. Totalt handlar det om 65 procent av eleverna som dagligen berövas delar av sina lektioner.

Den verklighet som visas är förödande. Förödande för de elever som dagligen förlorar lektionstid och störs av klasskompisars ”drop-in”. Förödande för lärarens pedagogik. Men allra mest drabbas de elever som bäst behöver skolans lärarledda undervisning.

I skollagen slås det fast att ”utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero”. Skellefteå kommun bryter alltså som skolhuvudman mot skollagen.

Studiero är ett omfattande begrepp. Folkpartiet har på riksnivå gett lärare fler redskap för att hålla ordning i klassrummet. Speciallärarutbildningen, som Socialdemokraterna skrotade, har återupprättats.

Varje skola ska själva få välja om de vill införa ett ordningsomdöme som ges som en sammanfattande skriftlig kommentar. En undersökning av Lärarnas Tidning våren 2011 visade att nästan 60 procent av grundskollärarna efterfrågar ett sådant omdöme.

Lärarens status behöver förbättras också lokalt via bland annat lön och karriärtjänster. Läraren måste få tid att skapa väl förberedda lektioner. I klassrummet ska läraren ha stora befogenheter, liksom uppbackning av skolledning och skolkontor. Bättre möjligheter för elever att i tid få hjälp av speciallärare och elevvård är andra viktiga delar i arbetet för studiero.

Allra viktigast är en statlig skola. För vad hjälper det om riksdagen fastställer riktlinjer för att stärka elevernas rätt till kunskap när landet har 290 kommuner som själva kan välja att ignorera eller försena besluten?

Ett exempel: En nyckel till bättre studiero är att läraren får tid att skapa intressanta, strukturerade lektioner och utveckla sin ledarkompetens. I Skellefteå har tvärtom på flera håll lärarens undervisning inför läsåret 2014/15 ökat. Fler lektioner ska hållas varje arbetsvecka. Självklart drabbar det kvaliteten och i slutänden eleverna.

65 procent av Skellefteås högstadieelever förlorar varje dag viktig lektionstid och får därmed sämre möjligheter i kunskapssamhället. Folkpartiet ber om din röst den 14 september för att kunna skapa bättre studiero i skolan.

Lars Åhman(FP)

ledamot kommunfullmäktige i Skellefteå kommun

Stina Engström(FP)

ledamot kommunfullmäktige i Skellefteå kommun

Christine Pettersson(FP)

kandidat till kommunfullmäktige i Skellefteå kommun

Läs mer om