Framtidens Skellefteå behöver ett centrum för människor som inte domineras av bilar och parkeringar.
För detta behövs effektiv kollektivtrafik och samlade P-huslösningar i utkanten. Men också snabba, säkra och effektiva cykelstråk till och genom centrum.
Cykeln behöver bli ett bra alternativ för alla med upp till en mils transportsträcka. Det är till exempel högst rimligt att det ska gå fortare att cykla genom staden än att åka bil. För att nå dit behöver kraft, kunnande och energi läggas på cykelplanering.
Här är några förslag på hur ett cykelvägnät skulle kunna se ut.
I nord-sydlig riktning är det framförallt våra tre cykelbroar som ger förutsättningarna. Älvsbackabron fungerar utmärkt, men anslutningarna norrut skulle behöva bli snabbare och säkrare.
Parkbron som med Brogatan och Stationsgatan bör bli det huvudsakliga cykelstråket i centrum bör bli en renodlad gång- och cykelbro för att vara ett säkert och effektivt stråk. Gatorna söder och norr om bron behöver frigöras från parkeringar och ges tydliga, avskilda fält för cyklister, från travbanan upp till järnvägen.
Lejonströmsbron fungerar med nuvarande signalreglering ganska bra för cyklister, men anslutningarna på både norra och södra sidan behöver förbättras.
För det öst-västliga cykelvägnätet är korsningarna med bilgator ett problem. Det största problemet är dock den barriär som utgörs av Viktoriaesplanaden/E 4. Ett sätt att slippa bilvägkorsningar skulle vara ett cykelstråk längs Strandgatan.
Längs en Strandgata utan parkeringar, och med ett tydligt avskilt cykelfält, skulle man snabbt och säkert kunna passera centrum via en asfalterad ramp, snett nerför älvsbrinken och under Viktoriabron för vidare befordran bort mot Älvsbackabron.
Mot väster är anslutningarna förbi Nordanå och Bonnstan nästan färdiga mot Lejonströmsbron och Medlefors/Degerbyn.
För att göra cykelnätet komplett skulle en cykelväg kunna anläggas längs järnvägens södra sida. Med anslutning mot cykelvägarna norrut vid Myranrondellen skulle den gå i direkt anslutning mot järnvägsområdet, med en bro över E4:an, vid sidan av järnvägsbron och med anslutning till nya resecentrat och nya kulturhuset.
På samma vis skulle cykelstråket gå västerut längs järnvägsspåret och ansluta till cykelvägarna mot Sjungande dalen med mera. Längs denna gång- och cykelväg skulle också rymliga parkeringshus kunna anläggas.
Det här gång- och cykelstråket vid järnvägen skulle kräva ett mera komplicerat planarbete, med bland annat justering av fastighetsgränser. Det kanske skulle ta lite tid. Men fördelarna skulle vara så stora att arbetet borde sättas igång genast, för att vara på plats när resecentrum, kulturhus och Norrbotniabanan kommer.
Rune Wästerby(MP)
politisk sekreterare i Skellefteå
Det är högst rimligt att det ska gå fortare att cykla genom staden än att åka bil. För att nå dit behöver kraft, kunnande och energi läggas på cykelplanering.