På Nobeldagen den 10 december riktas all världens blickar mot Sverige och Stockholm. Kunskap och utbildning hyllas och belönas och vi svenskar är stolta över att som nation få lyfta personer som enligt stiftaren Alfred Nobel ”hafva gjort menskligheten den största nytta”.
Lärarförbundet vill lyfta fram de som är den viktigaste kuggen i kunskapsbyggandet. Bakom varje pristagare står det en bra lärare som har väckt elevernas nyfikenhet och kunskapslust.
I dag möts lärare i skola, förskola och fritidshem av en mängd nya arbetsuppgifter vilket medför stora hinder för att han/hon ska kunna skapa den bästa skolan för varje elev. Allt mindre tid ges till lärandet – som är kärnuppdraget.
Skellefteå kommun ligger på plats 221 av Sveriges 290 kommuner i kriteriet ”resurser” i Lärarförbundets undersökning ”Bästa skolkommun”. Många års osthyvlande i ekonomin har medfört arbetsmiljöproblem på många arbetsplatser. Medarbetarenkäten visar att anställda inom gymnasieförvaltningen och på skol- och kulturkontoret är de som upplever mest stress.
I dag är det få sökande till lärarutbildningen. Många unga avskräcks från att söka sig till läraryrket på grund av den dåliga lönen. Skellefteås placering i kriteriet ”lön” i ”Bästa skolkommun” är plats 245. Skellefteå kommun har blivit en låglönekommun för lärare, lärare lämnar yrket och färre söker sig hit. Vissa tjänster saknar helt sökanden. Vad säger medborgarna i kommunen när det saknas lärare som ska undervisa deras barn?
För att komma tillrätta med de utmaningar som finns föreslår Lärarförbundet i Skellefteå följande: - Avskriv skol- och kulturkontorets budgetunderskott.
- Höj elevpengen inför 2014.
- Låt lärare vara lärare. Rensa i lärarnas arbetsuppgifter.
- Se över och begränsa gruppstorlekarna i skolan, förskolan och på fritidshemmen.
- Ge ordinationsrätt till skolledare och lärare att sätta in resurser där det är nödvändigt. Vissa grupper och elever behöver mer stöd under vissa perioder.
- Följ skollagen och ge elever med särskilt behov det stöd de har rätt till.
- Höj lärarlönerna.
- Ge lärarna i alla skolformer den uppskattning och det stöd som de förtjänar.
Lärarna måste få de rätta förutsättningarna för att kunna utföra sitt arbete på bästa sätt, det är nödvändigt om eleverna ska kunna utvecklas maximalt. Elever med goda kunskaper, färdigheter och självförtroende kan bli framtidens Nobelpristagare. Allt börjar med en bra lärare.
Anita Ericssonordförande Lärarförbundet Skellefteå