I Sverige har vi allmän skolplikt och föräldrar som är skyldiga att se till att deras barn går i skolan.
Men trots det finns det en grupp barn och unga som inte går i skolan under långa perioder.
Nu startar Specialpedagogiska skolmyndigheten, Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Skolinspektionen en gemensam satsning i fem Norrlandslän för att vända frånvaro till närvaro.
Det finns elever som inte kan, inte vill och/eller inte vågar gå till skolan.
Långvarig ogiltig skolfrånvaro är ett växande problem, och dessa elever hamnar ofta mellan stolarna. Skolpolitiker och skolledningar behöver både lyssna och utveckla verksamheten så att den fungerar också för de som i dag inte kommer till skolan.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har under det senaste året fått in fler uppdrag kopplade till elever som inte kommer till skolan.
Skolinspektionen har uppmärksammat problematiken i sina granskningar och Sveriges kommuner och landsting har sett att skolhuvudmän behöver stöd i sitt arbete för förbättra skolnärvaron.
Tillsammans gör vi nu en gemensam satsning i fem Norrlandslän för att ge skolhuvudmän och skolledare verktyg så att skolorna kan vända frånvaro till närvaro för barn och unga som upplever att skolan inte fungerar för dem.
Vårt arbete bygger på att varje individ och situation är unik. Det finns inga snabba och enkla lösningar, men ett par punkter är centrala:
- Först och främst måste vi lyssna på eleverna och ta reda på varför de inte kommer till skolan och bygga våra insatser på deras berättelse.
- Vi behöver samverka, mellan lärare och elevhälsa inom skolan, men också med andra aktörer i samhället som socialtjänsten och BUP (barn- och psykiatri och ungdomspsykiatrin).
- Vi behöver öka vår kunskap om olika funktionsnedsättningar, social problematik och hur skolan kan bli en mer tillgänglig skola – en skola som utgår ifrån att alla elever är olika och ser det som en möjlighet.
Att målmedvetet arbeta för ökad skolnärvaro kräver att skolornas huvudmän skapar förutsättningar för rektorer och lärare att agera. För detta krävs ökad insikt och ibland en förändrad organisation.
Elever som stannar hemma från skolan ingår också i skolans uppdrag.
De har lika rätt att bli rustade för framtiden och få samma chanser som sina skolkamrater.
Greger Bååth
generaldirektör Specialpedagogiska skolmyndigheten
Per-Arne Andersson
avdelningschef för lärande och arbetsmarknad Sveriges Kommuner och Landsting