Frågan om indragning av ett eller båda nattågen på Norra Norrland har verserat ett tag. Orsaken är minskad efterfrågan. Staten stödjer trafiken genom Trafikverket med 100 mkr per år. Trafikverket har inlett en förstudie för att förutsättningslöst bedöma nattågens framtid.
För närvarande är SJ operatör genom dotterbolaget SJ Norrlandståg AB. Det nuvarande anbudet gäller till 2018 med option på två år. Från 2016 byter dagtågstrafiken operatör till Tågkompaniet. I tillägg kör SJ genomgående trafik mellan Stockholm och Umeå v.v.
Man kan ha olika uppfattningar om orsaken till att färre väljer nattågen. Infrastrukturproblem och dito dålig regularitet har nämnts. Vi skulle lägga till kvalitetsfaktorer som komfort, ombordservice och andra kringtjänster. Dagens sovvagnståg motsvarar inte den standard som krävs för att utveckla nattågens möjligheter och fördelar över långa distanser.
Sovvagnstågen måste uppgraderas till en standard som motsvarar komforten på de mest moderna City Night Liners som körs på kontinenten. Rymligare sov- och liggplatskupéer (2 bädds/4 brits), bättre bagageutrymmen, vilstolar (typ flygstolar) i sittvagnarna med tillgång till filt och sovkudde, relaxvagn med tidningar och tidskrifter och särskilda internetbås och nattöppen bistrovagn. Först när man uppgraderat nattågen till en standard som erbjuder goda komfortlösningar för alla resenärer kan man konkurrera om större andelar från flyget.
Tyvärr föreligger inga indikationer på att SJ AB eller annan statlig aktör (fordonspool) planerar för inköp eller leasing av tidsenliga nattågsfordon. Det visar på brister i den strategiska framförhållningen. Inför en realisering av den Botniska korridoren inkluderad Norrbotniabanan borde man ha fokus på att skapa bättre synergier för tågresandet. Samordning och strategi verkar inte vara discipliner som ligger särskilt högt på agendan. För SJ AB verkar statens avkastningskrav på 9 procent vara mer styrande än strategiska utvecklingslinjer på lång- och medellång sikt.
Samhällsnyttan
Tågen måste utvecklas inom ramarna för samhällsnytta i vidare bemärkelse både när det kommer till differentiering och prissättning. Produkten får inte decimeras till en nivå där man riskerar att dess faktiska egenvärde undergrävs.
Om ett eller bägge nattågen dras in måste de kompenseras med genomgående dagtågsförbindelser Stockholm - Luleå v.v. och en förstärkning av interregiontrafiken Luleå - Kiruna/Narvik.
Sätt press på politikerna
Besöksnäringen, näringslivet och berörda organisationer måste med stöd av regionpolitikerna stärka pressen på regering och riksdag för satsningar på ett modernt och tidsenligt tågutbud mellan norr och söder. Här krävs breda norrlandsallianser som även har med sig intressen på norska sidan av mellanriksbanorna över Bjørnfjell och Storlien.
I december är Paris värdstad för klimatkonferensen. Man förväntar sig att de signaler som kommer därifrån om intensifierade insatser för miljöeffektiva transportsystem borde kunna påverka svenska beslut om nattågens utveckling och framtid.
Hans Sternlycke
Ordförande Järnvägsfrämjandet
Gunnar A Kajander
Regionombud Norra Norrland samt styrelseledamot och distriktskontakt Nordnorge For Jernbane