Världens länder har enats om ett nytt klimatavtal i Paris. Miljömålsberedningen har i bred majoritet föreslagit noll nettoutsläpp till 2045. Vi näringslivsföreträdare och större företag inom biodrivmedels- och transportsektorn välkomnar detta.
17 procent av Sveriges drivmedel är redan förnybara. Nu vill vi hjälpa politikerna med ett förslag på en reduktionsplikt för drivmedel för att uppfylla klimatmålet, ge bättre styrning och frikoppla från EU:s bromsande statsstödsregler.
Ett förslag måste utveckla branschen och underlätta investeringar i produktion samt utgå från samhällets bästa och från Sveriges generationsmål.
Vårt förslag till regeringen ser ut så här:
xx Inför en årligen ökande reduktionsplikt av växthusgasutsläpp för drivmedelsbolagen, separat för bensin respektive diesel. Plikten kombineras med en sanktionsavgift, väl tilltagen, så att plikten uppfylls. Detta skapar ett marknadsincitament till ett pris på växthusgasutsläpp och ökar värdet för biodrivmedel med högst klimatnytta.
xx Lägg höginblandade och rena biodrivmedel utanför reduktionsplikten. För att säkra marknaden för dessa biodrivmedel – som E85, ED95, biogas och ren biodiesel – måste de läggas utanför reduktionsplikten och få fortsatt skattenedsättning, baserad på klimatprestanda. Full drivmedelsskatt tas ut på de fossila delarna av bränslet.
Med detta förslag åstadkommer vi en kostnadseffektiv styrning mot riksdagens klimatmål och frikopplar de svenska styrmedlen från EU:s bromsande statsstödsregler.
Vi kan därmed göra samma sak i transportsektorn som Sverige redan gjort inom uppvärmning, att byta ut fossila bränslen till förnybara, minska utsläppen och samtidigt skapa jobb och industriell utveckling i Sverige.
Gustav Melin