Som skolpolitiker i gymnasienämnden har vi sett exempel på brister i en del av gymnasieskolans program .Vi har under våren fått insyn i introduktionsprogrammen Yrkesintroduktion (YA) och Individuellt alternativ (IA). Där går elever som inte fått behörighet till gymnasiets nationella program.
Genom en motion till gymnasienämnden, via ungdomsfullmäktige, kom det fram att eleverna var mycket missnöjda med sin undervisningssituation. En del elever hade lektioner motsvarande 1,5 dag/vecka. Övrig tid var de hemma eftersom det inte fanns några lektioner att gå till. Det saknades därtill lärare som hade behörighet att sätta betyg.
Eftersom flera av eleverna strävade efter att komma in på ett nationellt program behövde de kunna skriva nationella prov och få betyg. Inte förrän i slutet på vårterminen anställdes behöriga lärare. Men då var tiden för knapp för att hinna läsa in vad de hade missat. Detta visar att de som bäst behöver hjälp och stöd inte fått vad de har rätt till.
Vi har under flera sammanträden suttit med formuleringar om medinflytande, delaktighet och dialog. Men det är tomma ord när det kommer till verkligheten. I stället för att ”vara stolta” över Skellefteå kommun, som vi enligt styrkorten bör vara, skäms vi över behandlingen av elever, lärare och föräldrar.
Kommunen säger sig vilja vara en attraktiv arbetsgivare, men vi tycker att det fattas en hel del innan det är uppnått. Sjukskrivningar till följd av dålig arbetsmiljö, ofta orsakad av brist på dialog, blir allt vanligare.
Skollagen säger att vi ska ha en skola som är likvärdig för alla. Eleverna på nämnda program bör således få en lika bra utbildning som eleverna på de nationella programmen. Något som dessa elever inte har fått.
Vi i Folkpartiet strävar efter en skola där man tar tillvara engagemang och kompetens och i dialog med lärarna ger förutsättningar till bra utbildning för alla våra elever.
Gun Westin(FP)
ersättare i gymnasienämnden Skellefteå kommun
Stina Engström(FP)
ersättare i gymnasienämnden Skellefteå kommun