Lastbilstransporter är nödvändiga i ett vidsträckt och exportberoende län som Västerbotten. Skogsindustrin och flera andra branscher saknar många gånger alternativ till lastbilstransporterna. Om inget görs åt den osunda konkurrens som åkerinäringen utsätts för kan tusentals jobb vara hotade.
Forskning visar att tusentals lastbilar kör illegalt i Sverige. Hälften av alla lastbilar på de svenska vägarna är utlandsregistrerade. Det innebär att de inte betalar någon skatt i Sverige, att inga miljökrav ställs och att ingen efterkontroll sker. Allt oftare skickas de äldsta och miljö- och trafikfarligaste lastbilarna att köras på våra svenska vägar. Åkeriernas överlevnad och tusentals jobb står på spel. Med vägslitageavgiften kommer även utlandsregistrerade lastbilar få betala för att de använder svenska vägar.
Åkerinäringen har vid ett flertal tillfällen frågat den tidigare borgerliga regeringen hur ordning och reda ska kunna skapas i den svenska åkerinäringen – utan resultat. För att skapa jämlik konkurrens måste någonting göras. Genom ett GPS-baserat system för vägslitageavgiften kommer det att bli mycket enklare att kontrollera om en lastbil körs illegalt.
Det måste skapas en samordning mellan tull, polis och övriga berörda myndigheter för ökad kontroll av utländska lastbilar, med tydliga regler och avgifter satta efter miljöklassning och graden av vägslitage som ekipaget orsakar. Nyare lastbilar får en lägre avgift.
Samordningen ger också möjlighet att kontrollera hur länge utländska transporter vistats i landet för att stävja det så kallade cabotagemissbruket. Om reglerna inte följs kommer det att bli möjligt att förse lastbilen med hjulkätting för att förhindra fortsatt transport.
Varje krona från vägslitageavgiften kommer att återinvesteras i svenska vägar och järnvägar. De mindre och medelstora vägarna, som är så viktiga för näringslivet, rustas upp. Mer pengar kan avsättas till infrastuktur eftersom även utländska lastbilar är med och bekostar underhållet i stället för att fritt få slita på svenskt vägnät.
Efter åtta år av borgerligt styre krävs stora investeringar i våra vägar och järnvägar. Den socialdemokratiska samarbetsregeringen kommer göra vad som krävs för att hela landets näringsliv ska kunna konkurrera på rättvisa villkor.
Isak From(S)
riksdagsledamot för Västerbottens län