Replik: Hur hjälper skatten Norrland

Replik på Isak Froms (S) replik ”Så räddas åkerinäringen” publicerad i Norran och på norran.se torsdagen den 6 november 2014.

NORRAN 6/11 2014

NORRAN 6/11 2014

Foto: NORRAN 6/11 2014

Not Found2014-11-13 03:32
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lastbilsskatt, kilometerskatt, vägslitageavgift, eller vad Socialdemokraterna nu väljer att kalla det, innebär ingenting annat än en ny skatt på transporter och därmed ökade kostnader för åkerierna och deras kunder.

De som får betala är åkerierna och de företag som använder deras tjänster. Arbetstillfällen slås ut av företagens ökade kostnadsläge, och särskilt hårt drabbas regioner med stora avstånd – som Norrland.

För Moderaterna är det viktigt med en svensk åkerinäring som har god kvalitet och bra konkurrenskraft. Fusk och oegentligheter inom transportbranschen ska självfallet åtgärdas. Alliansregeringen gav därför 2013 Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen i uppdrag att se över hur regelverket för så kallade cabotagetransporter – transporter som utförs av utlandsregistrerade åkerier – kan förbättras.

I maj 2014 lades också en proposition fram där sanktionsavgifter på 40 000 kronor föreslogs för den som bryter mot reglerna för cabotagetransporter med syfte att få till en rättvisare och mer konkurrensneutral svensk åkeribransch. Dessutom tog alliansregeringen fram ett förslag på klampning – även kallat hjulkätting – som nu ligger på riksdagens bord.

Men Isak From (S) förklarar inte hur ytterligare pålagor, med kilometerskatt på svensk åkerinäring, skulle hjälpa de svenska åkerierna i konkurrensen. Dessutom glömmer han bort att berätta att avgifter på avstånd försämrar Norrlands konkurrenskraft mot övriga Sverige och att pengarna som den nya regeringen får in ska satsas på järnvägar i södra Sverige.

Alliansregeringen har de senaste åtta åren reformerat svensk järnväg via nya satsningar på drift och underhåll, kapacitetshöjande åtgärder och infrastrukturinvesteringar för framtiden.

Faktum kvarstår också att mellan 1994 och 2006, då Socialdemokraterna senast styrde Sverige, var vi det land inom EU som satsade minst resurser på infrastruktur. Resultatet kunde vi tydligt se när vi tillträdde: undermåliga vägar, järnvägar, eftersatt underhåll och otillräckliga genomfartsleder.

Edward Riedl(M)

riksdagsledamot för Västerbottens län, ordinarie ledamot i trafikutskottet

NORRAN 6/11 2014
NORRAN 6/11 2014
Kör i diket med kilometerskattenReplik: Så räddas åkerinäringen
Läs mer om