Det är tyvärr alltför många elever som inte klarar kunskapsmålen i sin gymnasieutbildning. I vår kommun är det var tredje gymnasieelev som inte når en färdig examen efter tre års studier.
Detta bekymrar oss inom Alliansen. Kopplingen mellan examen och ungas möjlighet att etablera sig i samhället och på arbetsmarknaden är stark. Vi är övertygande om att fler elever skulle kunna lyckas bättre än i dag. För att åstadkomma detta behövs ett politiskt fokus på utbildning och en skola i toppklass.
När skolan misslyckas riktas skulden ofta mot de kunskapskrav eller förväntningar som eleverna ska uppnå. Exempel på detta ser vi i en artikel i Norran (18/1 2016) där stora missuppfattningar om betygssystemets utformning presenteras som sanningar.
Vi väljer att bygga vår politik på slutsatserna från OECD:s rapport om orsakerna till de svaga svenska resultaten i den senaste PISA-mätningen där det framgår att: ”De viktigaste åtgärderna för att lyfta den svenska skolan är att fokuserar på lärarnas löner och förväntningar på eleverna.”
Vi menar att betygssystemet synliggör ett misslyckande som beror på att politiken fokuserat för lite på undervisningens kvalité.
Inom Skellefteås gymnasieskolor ses nu slutet på en strukturomvandling med nya lokaler och ny organisation. Denna omvandling har varit nödvändig, men vi tror inte att det är nya lokaler som ger god utbildning. Det är i mötet mellan elever och lärare som kunskaper växer fram. Därför måste det satsas på själva undervisningen.
För att långsiktigt satsa på undervisningen måste kommunen rekrytera de bästa lärarna. Det låter sig inte göras utan höjda löner. Ett av Alliansens vallöften var att öka skolverksamheternas driftsbudgetar under mandatperioden. Det är ett löfte som vi står fast vid och aktivt driver. Vi vill:
- Satsa på insatser som hjälper eleverna att nå kunskapsmålen med extra hänsyn till elever i behov av särskilt stöd.
- Förstärka det pedagogiska innehållet i skolan genom att det ska finnas fler lärare per elev.
- Höja läraryrkets status såväl löne- som innehållsmässigt så att de bästa och mest engagerade lärarna väljer att arbeta i Skellefteå.
- Säkerställa alla elevers och lärares tillgång till de senaste läromedlen, tekniska hjälpmedlen och IT-stödet.
- Fokusera insatser för bättre elevnärvaro.
Alliansen vill att Skellefteå ska nå tillväxtmålet om 80 000 invånare 2030. För att nå det målet behövs en skola i toppklass. Vi är beredda att satsa det som krävs för vi vill ha ett växande Skellefteå.
Andreas Löwenhöök(M)
gruppledare
Carina Sundbom(C)
gruppledare
Andreas Westerberg(L)
gruppledare
Charlotta Enqvist(KD)
gruppledare
Det är i mötet mellan elever och lärare som kunskaper växer fram.